kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

خطرات تغيير اقليم جدي است

سازمان ملل هشدار داد تغييرات شديد آب و هوا، انسان را از نظر تامين غذا، بهداشت، زير آب رفتن خشکي‌ها و امنيت تهديد مي‌کند.
اين گزارش جديد سازمان ملل پس از يک هفته بحث و گفتگوي پرتنش مقامات و کارشناسان سازمان ملل در يوکوهاماي ژاپن منتشر شده است.
در اين گزارش آمده است: آثار فعاليت‌هاي بشر و گرم شدن هواي کره زمين فشار بيش از حدي را بر سيستم‌هاي طبيعي وارد کرده که زندگي بشر را به شدت تحت تاثير قرار خواهد داد.
«پرمافراست» به خاک يا سنگي گفته مي‌شود که بيش از دو سال در حالت انجماد مانده باشد. اين زمين‌ها بيشتر در نواحي سردسير مثل سيبري، آلاسکا، گرين لند و شمال کانادا وجود دارند. دانشمندان مي‌گويند اگر آب و هواي کره زمين بيش از يک و نيم درجه گرم شود اين زمين‌ها از حالت انجماد خارج مي‌شوند.
از دهه 70 ميلادي با گرم شدن کره زمين وسعت و عمق يخ‌ها کمتر شده است. اين باعث مي‌شود ويروس‌ها و ميکروب‌هاي باستاني که در اين زمين‌ها نهفته بوده‌اند فرصت فعاليت و گسترش يابند.
اين گزارش دومين گزارش از رشته گزارش‌هايي است که قرار است «مجمع بين‌المللي تغييرات اقليمي: (IPCC) در سال جاري ميلادي منتشر کند.
در اين گزارش آمده است: ابعاد فزاينده گرم شدن زمين احتمال تغييرات شديد، فراگير و غيرقابل برگشت اقليمي را افزايش داده است.
اين گزارش همچنين تاکيد مي‌کند که سيستم‌هاي طبيعي و انساني در تمام قاره‌ها و اقيانوس‌ها در دهه‌هاي اخير تحت تاثير تغييرات اقليمي مختلف قرار گرفته‌اند، از ذوب شدن يخچال‌ها گرفته تا گرم شدن زمين‌هاي يخ‌زده.
از زمان گزارش قبلي در سال 2007 شواهد علمي درباره گرم شدن هواي کره زمين دو برابر شده است.
در اين گزارش به تغييرات کوتاه مدت سيستم‌هاي طبيعي در 20 تا 30 سال آينده اشاره شده است.
اين خطرات شامل آسيب ديدن سيستم‌هاي منحصر به فردي مثل درياهاي قطبي و آبسنگ‌هاي مرجاني مي‌شود که فقط با دو درجه افزايش دما در معرض خطر جدي قرار مي‌گيرند.
تغييرات اقليمي همچنين منابع آب آشاميدني را تهديد مي‌کند و با بالا آمدن آب درياها، زمينهاي وسيعي زير آب خواهند رفت؛ آب اقيانوس‌ها اسيدي خواهد شد و گونه‌هاي جانوري و گياهي در معرض نابودي قرار مي‌گيرند.
از اين رو محيط‌زيست جانوران و گياهان به مناطق مرتفع‌تر يا قطبي منتقل خواهد شد.
منابع غذايي بشر نيز در معرض خطر قرار دارند و تا سال 2050، محصول برداشتي در ده درصد زمين‌هاي زيرکشت برنج، ذرت و گندم، بيش از 25 درصد کاهش خواهد يافت.
بعد از سال 2050 اين تغييرات شديدتر خواهند شد در حالي که جمعيت زمين در آن زمان حدود 9 ميليارد نفر خواهد بود و نياز به موادغذايي بسيار بيشتري دارد.
بسياري از ماهيان که غذاي اصلي مردم زيادي را تامين مي‌کنند به دليل گرم شدن آبها مهاجرت مي‌کنند و در برخي مناطق حاره و قطب جنوب، صيد به کمتر از نصف مي‌رسد.
به گفته پروفسور «نيل اگر» يکي از نويسندگان گزارش اين ارزيابي به هيچ‌وجه اغراق‌آميز نيست و با گذشت زمان خطر افزايش پيدا مي‌کند.
وي تاکيد کرد: اين امر به زندگي مردم مربوط است، تاثير اين تغييرات بر محصولات کشاورزي، دسترسي به آب، و بويژه اتفاقات شديد طبيعي، زندگي مردم را تهديد مي‌کند.
سيل و مرگ ناشي از گرما افزايش پيدا مي‌کند و اين خطر براي کساني که در فضاي باز کار مي‌کنند مثل کشاورزان و کارگران ساختماني شديدتر است.
اين تغييرات باعث افزايش مهاجرات، تنش‌ها و منازعات محلي و منطقه‌اي شده و امنيت کشورها را به خطر مي‌اندازد.
با وجود اينکه در کوتاه مدت تبعات گرم شدن هواي زمين در کشورهاي فقير بيشتر است، اما کشورهاي ثروتمند هم مصون نخواهند ماند.
به گفته دکتر سليم‌الحق در کشورهاي پيشرفته هم اين تغييرات جدي گرفته خواهند شد به ويژه وقتي مردم با بلاياي طبيعي مثل سيل و توفان مواجه شوند.
به گفته وي اين حوادث ميليون‌ها دلار خسارت خواهند زد.
دکتر کريس فيلد رئيس مشترک کارگروه تهيه گزارش مي‌گويد مهمترين نکته اين گزارش اين است که به تغيير آب و هوا به عنوان مديريت بحران نگاه شده است.