kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
آيت‎الله جوادی آملی:

مدعيان حقوق بشر جهانی حرف می‎زنند اما آمريكايی و انگلیسی فكر می‎كنند



استاد درس خارج حوزه با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند و جهاني حرف مي‎زنند اما آمريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند، گفت: اين مدعيان حقوق بشر جهان را نمي‎شناسند، جهاني حرف زدن با آمريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست.
به گزارش خبرگزاري رسا، این مرجع تقلید در درس خارج خود در تفسير آيات پاياني سوره مباركه حجرات با اشاره به آيه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، گفت: قرآن كريم در سه بخش كار مي‎كند، يك بخش ملي و محلي كه ميان مسلمانان است و ديگري در قسمت موحدان عالم كار مي‎كند و ديگر اينكه براي همه افراد بشر سخن دارد.
وي با اشاره به سه حوزه پيام‎رساني قرآن، خاطرنشان كرد: قرآن كريم عالم را طرزي معرفي مي‎كند كه براي هر بشري اعم از مسلمان و كافر قابل بهره‎برداري باشد و انسان را با يك اصول جهاني معرفي مي‎كند، اگر ساختار انسان طوري باشد كه فقط ملي و محلي و منطقه‎اي باشد، نمي‎تواند بين‎المللي زندگي كند، اگر جوامع بشري يك سلسله مشتركات كلي نداشته باشند، براي آنان نمي‎شود حقوق بشر درست كرد.
مفسر قرآن کریم اظهار داشت: قرآن فرمود من يك پيام جهاني دارم و ساختار خلقت انسان را تبيين كرد تا بتواند در بخش بين‎المللي كار كند، نهادهاي بين‎المللي حرفي براي گفتن ندارند، چون قانونشان قانون بشري است و نه الهي و ديگر اينكه آنان انسان‎شناس نيستند، هر كشوري براي خودش قانون اساسي است و برخي از اصول قانون اساسي مثل اصل آزادي، استقلال، مواسات و امنيت و عدم دخالت در كشورهاي ديگر مشترك است، كليد همه اصول قانون اساسي مسئله عدل است، يعني هر اصلي از اصول بايد بر مبناي عدل باشد.
وي گفت: تمام اختلاف از اين است كه عدل كه قرار دادن شئ در جاي خودش است، چيست، ما موحدان مي‎گوييم جاي اشخاص و اشيا را اشخاص‎آفرين و اشياآفرين معلوم مي‎كند، اما استكبار جهاني مي‎گويد كه جاي اشخاص و اشيا را ما معرفي مي‎كنيم، اينجا دو اشكال وجود دارد اينكه آنان از ساختار خلقت انسان و جهان آگاه نيستند و ديگر اينكه چون نمي‎دانند به ميل خودشان و بر اساس هوا و هوس خودشان قانون وضع مي‎كردند.
آيت‎الله جوادي آملي بيان داشت: روح فرعوني در درون اينان وجود دارد، اينان ممكن است حرف از مسيحيت بزنند، اما مشركانه عمل مي‎كنند، اگر كسي مسيحي واقعي است، بايد بداند كه «الله» جاي اشخاص و اشيا را معرفي كرده است، حقوق بشر را غير از بشرآفرين كسي مشخص نمي‎كند، ذات اقدس اله بشر را با آن چهره آسماني‎اش آفريد و معرفي كرد و گفت اين بشر مي‎تواند نهاد‎هاي بين‎المللي و حقوق بين‎المللي داشته باشد.
این مرجع تقلید با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند، جهاني حرف مي‎زنند و آمريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند، خاطرنشان كرد: مشتركات بشر روح اوست و نه بدن او، خصوصيات منطقه‎اي و محلي او كه نمي‎تواند جهاني باشد، اين مدعيان حقوق بشر جهان را نمي‎شناسند و آن جامعيت ميان همه افراد بشر را نمي‎دانند، اما قرآن كريم جهاني حرف مي‎زند، قرآن فرمود اين اختلافات شما در رنگ و زبان و مانند آن شناسنامه شما است، نه اينكه معيار برتري و كرامت برخي بر برخي ديگر است.
استاد درس خارج حوزه اظهار داشت: حقوق بشر بدون دخالت غرب و شرق مي‎شود، جهاني حرف زدن با آمريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست، ما مي‎گوييم انسان‎ها اختلاف كه دارند، شناسنامه آنان است، مشترك آنان روح انسان‎ها است، ما اول آمديم مشكل زن و مرد را حل كرديم و آنان را جدا نكرديم، البته تغايرهاي صنفي وجود دارد، «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه»، هم مال مردها و هم مال زن‎ها است، در هيچ جا نفرمود كه ما زن را از يك چيز و مرد را از چيز ديگر آفريديم، يا فرد شرقي را از يك چيز و فرد غربي را از چيز ديگر آفريديم، همه جا فرمود ما انسان‎ها را از زني و مردي آفريديم.
وي گفت: قرآن نقشه جهاني مي‎كشد و جهاني حرف مي‎زند، انسان نمي‎تواند جهاني حرف بزند و آمريكايي فکر بکند، اگر قرآني فكر بكنيم كه خوب است، اما مدعيان حقوق بشر جهاني حرف مي‎زنند اما آمريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند، فرمود اگر در حرم قلبتان ايمان وارد شد، شما جهاني هستيد، آن موقع مي‎توانيد جهاني فكر كنيد.