علیرغم وعده عباس آخوندی
دست وزارت راه باز هم به ایرباسها نرسید
در حالی که وزیر راه وعده «آخر پاییز» را برای ورود اولین سری از هواپیماهای ایرباس اعلام کرده بود قائممقام وی از ورود ۵ تا ۹ فروند هواپیما در اواخر امسال خبر داده است که نشان از تعویق سه ماهه در ورود هواپیمای نو ایرباس دارد.
به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی اواسط تیر امسال با اشاره به ادامه مذاکره با بوئینگ و ایرباس برای خرید هواپیما گفته بود: توافقات در این زمینه بر اساس موعد زمانبندی که اعلام کردهام، اجرایی میشود.
عباس آخوندی در پاسخ به سؤالی درباه زمان ورود هواپیماها به ایران نیز گفت: باور کنید قرارداد خیلی پیچیدهای است و در خصوص زمان تحویل هواپیماها بنده تعیینکننده نیستم ولی کار را انجام میدهیم.
حدود یکماه پس از این اظهارات، وزیر راه در خصوص زمان ورود هواپیماهای ایرباس گفته بود: « اواخر پاییز امسال در صورتی که مجوزهای لازم از سوی اوفک صادر شود، اولین سری از هواپیماهای ایرباس وارد کشور میشود.»
اما به نظر میرسد که ورود هواپیماهای ایرباس که آمریکا مجوز فروش 17 فروند از آن را به ایران صادر کرده با موانعی روبروست. چه آن که اخیرا قائممقام وزیر راه و شهرسازی از ورود 5 تا 9 فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور در اواخر سال جاری خبر داده، یعنی سه ماه دیرتر از زمان اعلام شده از سوی وزیر راه.
فخریه کاشان با اشاره به برنامه ورود هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور، تصریح کرد: این هواپیماها اواخر امسال وارد کشور میشود تا بتوانیم برای پروازهای قبل از عید و نوروز 96 از آنها استفاده کنیم. وی البته ورود این تعداد هواپیما را منوط به رفع موانع اعلام کرده است.
با توجه به موانع موجود بر سر خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ دور از انتظار نخواهد بود که ورود هواپیماها به سال آینده موکول شود.
شایان ذکر است، در پی سفر روحانی به اروپا در بهمن ماه 94 دولت از قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس خبر داده بود. آخوندی در ادامه درباره زمان ورود هواپیماهای ایرباس گفته بود که اواخر پاییز امسال در صورتی که مجوزهای لازم از سوی اوفک صادر شود، اولین سری از هواپیماهای ایرباس وارد کشور میشود.
اما بعدها معلوم شد این قرارداد تنها یک تفاهمنامه بوده است که با کنار کشیدن بانکهای تأمین مالیکننده از ترس تنبیه آمریکاییها متوقف شد. هرچند در ادامه گفته شد آمریکا اجازه ورود 17 فروند از این هواپیماها را داد که همان هم برای چندمین بار به تعویق افتاده است.
ظاهرا بعد از اینکه «خبر» انعقاد این تفاهمنامه برای اعلام پیروزی در برجام به کار دولت آمد(!) این بار هم شاید ورود چند فروند هواپیما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دولت یازدهم در اعلام دستاوردهای مذاکرات هستهای کمک کند!
از سوی دیگر تلاش دولت یازدهم برای خرید هواپیما از غربیها در شرایطی است که خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد شرکتهای هواپیمایی چین و روسیه در تلاش هستند با افزایش همکاریها در ساخت مدلهای مختلف هواپیما، اتکا به شرکتهای بزرگ هواپیماسازی بویینگ و ایرباس را کاهش دهند.
از جمله شرکتهای حاضر در نمایشگاه یازدهم هوافضای چین، شرکت «کوماک» این کشور و «یونایتد ایرکرافت کورپ» روسیه است که طرفین با نمایش یک مدل از هواپیما، دقیقا نوعی همکاری مقابله جویانه دو کشور را در برابر شرکتهای اروپایی و آمریکایی نشان دادهاند.
برآوردهای اولیه کارشناسی نشان میدهد که این هواپیمای دو موتوره با بالهای پهن خود میتواند در آینده باعث شود تا کشورها اتکای کمتری به بویینگ آمریکا و ایرباس اروپا داشته باشند.
شرکت «کوماک» که یک تولیدکننده داخلی دولتی هواپیما به حساب میآید در این نمایشگاه اعلام کرده که از اهدافش همکاریهای گسترده با روسیه برای کاستن از اتکاء به بویینگ ایرباس است.
با این حال در حالی که سایر کشورها در تلاش برای کاهش وابستگی به خارج هستند، دولت یازدهم به دنبال وارد کردن انواع محصولات و هزینه کردن برای خریدهای لوکس، مانند هواپیماهای گرانقیمت میباشد که هر چند صنعت هوایی کشور را تقویت میکند اما به کار عدهای محدود میآید و هزینههای سنگینی را به کشور تحمیل میکند و به عبارت دقیقتر در شرایط کنونی اولویت کشور محسوب نمیشود.