توسعه مدارس غیردولتی افتخار نیست
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: این افتخار نیست که مدارس غیردولتی را توسعه دهیم، افتخار این است که مدارس دولتی را در جایگاهی نگه داریم که مردم بهسمت این مدارس گرایش داشته باشند.
سیدجواد حسینیکیا در گفتوگو با تسنیم در رابطه با سایه نظام آموزش پولی بر مدارس و دانشگاههای کشور اظهار داشت: نظام آموزش پولی در جامعه ریشه دوانیده است بهگونهای که آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور در چنبره این نظام گرفتار هستند.
حسینیکیا افزود: مدارس بهدلیل عدم اختصاص سرانه بهدنبال دریافت پول از خانوادهها هستند تا از این طریق هزینههای خود را تأمین کنند و آموزش عالی با گسترش دانشگاهها و رشتههای پولی درصدد افزایش جذب دانشجو است.وی گفت: نظام آموزش پولی جامعه را به دو قطب غنی و مستضعف تبدیل میکند و در این نظام هر فردی که پول داشته باشد ارتقا یافته و به مدارک بالای علمی دست مییابد و هر فردی که پول نداشته باشد از گردونه حذف خواهد شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: هماکنون در روستاها دانشآموزان عمدتاً بعد از پایه ششم ابتدایی ترک تحصیل میکنند یا برای ادامه تحصیل باید در مدارس شبانهروزی مستقر شوند، مدارسی که خود با مشکلات متعدد مواجه هستند.وی با اشاره به اینکه شرایط برابر علمی در جامعه حکمفرما نیست، گفت: بهترین مدیران در مدارس غیردولتی و خاص جذب میشوند، اگر به مدارس دولتی نیز همانند مدارس غیردولتی و خاص توجه میشد در چنین شرایطی آیا خانوادهها بازهم بهسمت مدارس غیردولتی گرایش داشتند؟
حسینیکیا با اشاره به مطرح شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل استیضاح کنندگان افت کیفیت آموزشی است، شاهد انواع مختلف مدارس با عناوین متعدد در کشور هستیم، سطح کیفی مدارس دولتی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و همین موضوع منجر به آن شده که مردم ناچار به انتخاب مدارس غیردولتی باشند.
وی افزود: این افتخار نیست که مدارس غیردولتی را توسعه دهیم، افتخار این است که مدارس دولتی را در جایگاهی نگه داریم که مردم بهسمت این مدارس گرایش داشته باشند نه اینکه از ترس کیفیت پایین مدارس دولتی بهسمت مدارس غیردولتی بروند.