kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴

نقش مجلس در سالم‌سازی فضای ورزش(نکته ورزشی)

در یکی از روزهای هفته گذشته (دوشنبه) رئیس محترم مجلس شورای اسلامی با حضور در مجموعه ورزشی آزادی، از اردوی آماده‌سازی کاروان ورزشی المپیک بازدید و با ورزشکاران چند رشته دیدار و گفت‌وگو کرد. این بازدید و دیدار بهانه‌ای شد تا ما، نکته ورزشی این شماره را به این موضوع اختصاص دهیم و برخی حرف‌ها را بازگو و تکرار نماییم.


سرویس ورزشی-

صرف حضور رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در اردوی ورزشکاران، باعث خوشحالی و نشانه اهمیت و حساسیت مقوله ورزش در نزد مسئولان عالیرتبه کشوری است. البته این موضوع که مسئولان غیرورزشی کشور برای ورزش اهمیت قائل باشند و نسبت به سازوکار آن حساس باشند، شاید در وهله اول امری آن‌چنان بدیهی به نظر می‌رسد که نیازی به خوشحالی هم نداشته باشد! اما با توجه به شرایط کشور و منطقه و مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی که کشور انقلابی ما با آن درگیر است و بالطبع مجلس شورای اسلامی که «در راس امور» قرار دارد و در همه این مسائل و موضوعات و اتفاقات حضوری فعال دارد و باید داشته باشد، مهم بودن مقوله ورزش در نزد مسئولان غیرورزشی کشور جای خوشوقتی و پرداختن دارد زیرا درست است که برای پیشرفت و حرکت دادن ورزش به سمت جلو، در درجه اول مسئولان و متولیان ورزش و جامعه ورزش باید کار و تلاش کنند و همت و تدبیر و برنامه داشته باشند، اما ورزش هم مثل هر امری از امور اجتماعی، با سایر مسائل در ارتباط است و از آنها تاثیر می‌گیرد و بر آنها تاثیر می‌گذارد، بنابراین برای پیشرفت ورزش حضور و همکاری سایر دستگاه‌ها و قوا و تشکیلات مملکتی امری لازم و بدیهی است. چون این نوشته را به بهانه بازدید آقای دکتر لاریجانی از اردوی ورزشکاران به رشته تحریر می‌آوریم، عرض می‌کنیم که اگر مجلس شورای اسلامی برای ورزش- در حد لازم، نه بیش و نه کم- ارزش و اهمیت قائل باشد، نسبت به آن عملا حساس باشد، چه در بعد قانونگذاری و تصویب قوانین و چه از جنبه نظارتی و نقش خود را درباره ورزش ایفا کند، بدون تردید حال و روز ورزش ما از این که هست، بهتر خواهد شد.
درباره ورزش ایران، علی‌رغم اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها، اکثر کارشناسان با هر گرایش و تفکری، در این نکته تفاهم و نظر مشترک دارند که این ورزش با توجه به داشته‌های مادی و انسانی، و سرآمد همه آنها، جوانان برومند و مستعد، قادر است، با حرکت شتابنده در مسیر پیشرفت حرکت کند و در صورت توجه و حمایت لازم در اندک زمانی به یک کشور صاحب ورزش تبدیل شود بنابراین قدر این ورزش و ورزشکاران را باید دانست و قدرشناسی لفظی و مالی و شعاری و... هرچند لازم است اما برای تحقق این امر و رسیدن به آن هدف و جایگاه کافی نیست.
ورزش مستعد ایران به توجه و حمایت همه‌جانبه نیاز دارد، پیشرفت و موفقیت نیز منوط به شرایط و امکاناتی است که همه‌اش مادی و مالی نیست، ورزش نیازمند فضای سالم است. ورزش برای گام زدن در مسیر رو به هدف نیازمند افراد کاردان و مدیران لایق و صاحب ذوق و دارای همت و برنامه است.
ورزش برای رفع تنگناها و مبارزه با پلشتی‌ها نیازمند حمایت قانون است، در این باره هرکس و هر تشکیلاتی به سهم خود می‌تواند کمک‌حال ورزش و یاور مسئولان درستکار ورزش باشد. نقش و تاثیر قوه‌ای چون مجلس شورای اسلامی که محل و مرکز نمایندگان ملت و قانونگذاران کشور است، ناگفته پیداست. مجلس با کمک ابزارهای قانونی و اختیاراتی که دارد، می‌تواند در سالم‌سازی فضای ورزش، در نحوه عملکرد و مدیریت حاکم بر ورزش در مبارزه با فساد و کژی و انحرافات و جریانات مزاحم ورزش، نقشی بی‌بدیل بازی کند. به گمان و بنا بر تجربه و ارزیابی ما متاسفانه در خیلی اوقات و مقاطع  مجلس شورای اسلامی این نقش و کارکرد خود را درباره ورزش اعمال نکرده است که اگر می‌کرد، همان ‌طور که بالاتر نوشتیم، وضع و حال ورزش ایران از جنبه‌های مختلف فنی، فرهنگی و اخلاقی و بالاخره مدیریتی خیلی بهتر از وضعیت چند ساله اخیر بود.
امیدواریم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم و فعال و متعهد آن نسبت به «ورزش»، نقش و اهمیت آن در عرصه اجتماع و کارکردهایی که این مقوله در جهان امروز، در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... دارد نقش بایسته و مورد انتظار را ایفا کنند و نمایندگان محترم به ویژه کمیسیون‌های ذی‌ربط (فرهنگی، ورزشی، اصل 90 و...) در عرصه ورزش حضور ملموس‌تری داشته باشند و اقدامات موثر و مهمی چون بررسی «پرونده‌ فساد در فوتبال» که در مجلس نهم شروع شد و داشت به نتایجی هم می‌رسید و باعث امیدواری و خوشحالی دوستداران ورزش پاک و سخت موجب نگرانی و هراس جریانات مخل و مزاحم و مفسد ورزش و فوتبال شد، در مجلس فعلی نیز کماکان با جدیت و پیگیری بیشتر ادامه پیدا کند.