kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

سید عبدالملک الحوثی:آمریکا روزی آل سعود را به زباله‌دان خواهد انداخت

رئیس جنبش انصارالله یمن، آمریکا را «مهندس جنگ یمن» دانست و تاکید کرد آل‌سعود فقط مجری برنامه‌های واشنگتن است و اختیاری از خود ندارد.


«سیدعبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن عصر پنجشنبه  و به مناسبت «سالگرد قیام علیه استکبار و مبارزه با مستکبرین» سخنرانی کرد.  آن طور که رسانه‌ها نوشته‌اند، «الحوثی» در ابتدای سخنرانی خود به طرح و سناریوهای آمریکایی در منطقه اشاره کرده و گفته: «بیشتر کشورها و دولت‌های منطقه تسلیم سناریوهای آمریکایی شدند و از این طرح‌ها با وجود اینکه ملت‌های آنها را هدف قرار می‌دهد، استقبال می‌کنند.»  به گفته الحوثی «سکوت بیشتر امت‌های منطقه باعث شده است که زمینه برای استعمار آنها توسط مستکبرین باز باشد.»
الحوثی در ادامه تاکید کرده که «عربستان طرح‌ها و سناریوهای آمریکایی را در منطقه اجرا می‌کند، به گونه‌ای که به ضرر ملت‌های منطقه از جمله عربستان است. آمریکا و نظام سعودی مسئول حملات علیه یمن و ریخته شدن خون هزاران بی‌گناه هستند.» « آمریکا مهندس آن چیزی است که در کشور ما رخ می‌دهد و در جنگ علیه یمن حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد و از عربستان در این جنگ حمایت می‌کند». رهبر انصارالله با اشاره به اینکه «رژیم سعودی بازیچه دست آمریکا است،» ادامه داد:  «آمریکا آل‌سعود را در زباله‌دان تاریخ خواهد انداخت.» وی آل‌سعود را «منافقانی» دانست که از«ابزار دین برای پیشبرد اهداف دشمنان اسلام» بهره می‌گیرند. «عبدالملک الحوثی» در پایان سخنرانی خود به مذاکرات صلح یمن در کویت هم اشاره‌ای کرد و گفت: «هیئت ملی ما در کویت همه امتیازهای ممکن را ارائه کرد، اما دشمنان می‌خواهند ما تسلیم شویم که این محال است.»
تشکیل شورای عالی سیاسی
از سوی دیگر و به دنبال بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح یمن، انصارالله یمن و حزب کنگره مردمی این کشور وابسته به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین در خصوص تشکیل شورای عالی سیاسی به توافق رسیدند. به گزارش «المیادین»، این دو گروه تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردند که مطابق آن، شورای عالی سیاسی متشکل از 10 عضو از هر دو طرف تشکیل شود. قرار است این شورا اداره یمن را براساس قانون اساسی یمن بر عهده بگیرد. به دنبال این اقدام، «مجتهد» افشاگر معروف سعودی  اعلام کرد:  «تشکیل این شورا تحقیر محمدبن سلمان وزیر دفاع بود. توافقی که حاصل شد مثل یک آب دهان غلیظ در صورت کسی بود که مستحقش بود زیرا او ارتش را رها کرده و در خارج از کشور ولگردی می‌کند.» هیئت وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن موسوم به هیئت ریاض نیز در واکنش به این اقدام از گفت‌وگوهای صلح یمن در کویت کنار کشید. پایگاه خبری «روادوو»، گزارش داده این تصمیم در واکنش به اقدام جنبش انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن برای تشکیل شورایی سیاسی برای اداره امور کشور، گرفته شده است. «عبدالعزیز جباری» نایب رئیس هیئت ریاض در گفت‌وگوهای کویت اعلام کرده این هیئت روز یکشنبه (امروز) کویت را ترک خواهد کرد و گفت‌وگوها را پایان یافته تلقی می‌کند.
آمریکا اما اقدام جنبش مردمی انصارالله یمن و کنگره ملی سراسری این کشور در تشکیل یک «شورای سیاسی» برای مدیریت امور کشور را محکوم کرد. «اسماعیل ولد شیخ احمد»، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز این اقدام را «نقض خطرناک» قطعنامه‌های بین‌المللی دانسته است. در مقابل کمیته عالی انقلابی یمن از مردم این کشور برای تجمع در روز دوشنبه و اعلام حمایت از توافقنامه امضا شده میان جناح‌های سیاسی این کشور دعوت کرد.