kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
گزارش خبری کیهان

نقض عهد آمریکا در خان طومان دست سوریه برای نبرد با تروریست‌ها را بازتر کرد

تکفیری‌های «جبهه النصره» با پرچم «مخالفان میانه‌رو» مورد حمایت واشنگتن و با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به شهرک «خان طومان» در منطقه آتش‌بس حمله و این شهرک را اشغال کردند.


بالاخره یانکی‌ها با حقه کثیف زهرشان را در استان حلب سوریه ریختند و با اشغال مجدد «خان طومان» در این استان، تلاش کردند که خون تازه‌ای به پیکر نیمه‌جان تکفیری‌ها در سوریه بدمند؛ ماجرا از این قرار است که در یک منطقه آتش‌بس که نه ارتش سوریه و نه مخالفان به اصطلاح میانه‌رو حق هیچگونه عملیاتی را طبق توافق آتش‌بس نداشتند، حدود 3000 تکفیری «جبهه النصره» ضمن پوشیدن لباس مخالفان به اصطلاح میانه‌رو «جیش‌الفتح» با حمایت ترکیه، قطر و عربستان و با سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته آمریکایی نظیر «تاو» به شهرک خان‌طومان حمله کردند و با سوء استفاده از حسن‌نیت جبهه مقاومت و ارتش سوریه، این شهرک را به اشغال خود درآوردند.
تروریست‌ها در این حمله که 70 کشته برجای گذاشتند، هر چند توانستند بر خان‌طومان و دو روستای مجاور مسلط شوند، ولی اشغال این مناطق دیرپا نخواهد بود، چرا که جبهه تروریست‌ها در شرایط ضعف دست به نقض آتش‌بس زده‌اند و خوشبختانه همین اشتباه استراتژیک، آنها را به زودی در گرداب مهیب حملات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت گرفتار می‌کند.
چرا که جبهه مقاومت و حتی روس‌ها طی هفته‌های اخیر از خود حسن نیت نشان داده بودند و در شرایط جدید حق دارند دست به عملیات سنگین بزنند و خان‌طومان و نیز شهر «تل‌عیسی» و حوالی آن را که حدود یک ماه پیش به اشغال تروریست‌ها درآمده، آزاد کنند.
در این شرایط جدید البته نیروی هوایی روسیه هم ارتش سوریه را همراهی می‌کند که ممکن است به معنای پایان رسمی دوره آتش‌بس باشد.
در هر حال، اشغال خان‌طومان یک عملیات مشترک آمریکایی تکفیری بود و کدهای این عملیات را هم پیشاپیش «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات کاخ سفید و حتی تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو بیان می‌کردند؛ آنها از طرفی می‌گفتند که آتش‌بس دیگر به سرآمده است و تهدید می‌کردند که اگر «بشار اسد» نرود، جنگ برمی‌گردد.
آمریکا با «جیش‌الفتح» که خود را مخالف میانه‌رو می‌داند، مراودات گسترده دارد و این گروه تروریستی را به انواع سلاح‌های حساس و پیشرفته مجهز کرده و همزمان در اقدامی ریاکارانه،‌ «جبهه النصره» رادر لیست سیاه قرار داده است.
اما در ماجرای خان‌طومان، لازم بود که سلاح‌ها به دست تکفیری‌های جبهه النصره برسد. برای تحقق چنین اقدامی، «محمد الجولانی» فرمانده «جبهه النصره» از عنوان «جیش‌الفتح» استفاده کرد و دستش به سلاح‌ها رسید. اما در حال حاضر که جیش‌الفتح دست به چنین اقدامی زده است، آمریکا باید پاسخ دهد چرا گروه‌های لیست سفید مورد نظر واشنگتن مثل همین جیش‌الفتح و «احرارالشام» توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند؟
با در نظر گرفتن نکات بالا، به این نتیجه می‌رسیم که عملیات اشغال خان‌طومان در شرایط کنونی، از سر ناپختگی و استیصال کامل صورت گرفته است. این عملیات آمریکا را در عرصه سیاسی در موضع ضعف قرار می‌دهد. در داخل سوریه و استان حلب هم باعث تحرک تازه ارتش سوریه و مقاومت می‌شود و علاوه بر موارد فوق، موضع دولت‌های ترکیه و عربستان و قطر در حمایت از «جبهه النصره» به عنوان یک گروه غیر تروریستی تضعیف می‌شود.
البته،‌ در این میان گمانه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه،‌ آمریکا و کل جبهه تروریسم یکبار دیگر می‌خواهد بخت خود را در عرصه نبردهای میدانی بیازماید. احتمالاً حامیان این جبهه فکر می‌کنند که در شرایط غیبت روسیه و یا حضور ضعیف این کشور در سوریه، بار دیگر اوضاع به نفع افراد مسلح ورق می‌خورد.
آمریکا در حال حاضر حداقل به یک توازن در خاک سوریه نیاز دارد و احتمالاً این چیزی بود که مقامات واشنگتن فکر می‌کردند از قبل آتش‌بس بدان می‌رسند.
برخی کارشناسان می‌گویند، روسیه در ماجرای سوریه عملاً از حمایت‌های خود از ارتش سوریه کاسته است و برای تأیید استدلال خود، به عقب‌نشینی گسترده نیروهای روسی، از جمله بازگرداندن همه جنگنده‌های «سوخو-34» اشاره می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که مسکو در ماجرای پذیرش آتش‌بس، فریب آمریکا را خورده است.
در طول آتش‌بس و همزمان با عقب‌نشینی روس‌ها، جبهه مقابل به شدت فعال شده و از فرصت پدید آمده برای مسلح کردن تروریست‌ها و اعزام عناصر جدید به داخل خاک سوریه نهایت استفاده را برده است.