kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰

قلعه تاریخی حاجی‌آباد رو به نابودی است

قلعه‌تاریخی و کهن حاجی‌آباد که شناسنامه و نشانگر هویت تاریخی و فرهنگ اصیل ایرانی به شمار می‌رود امروز با بی‌مهری متولیان امر رو به زوال و نابودی است.


شهرستان حاجی‌آباد با فاصله 170 کیلومتری از بندرعباس در شمال هرمزگان واقع شده و این شهر دارای قدمت و آثار تاریخی بسیار کهن است.
قلعه تاریخی و کهن حاجی‌آباد که با دورنمای زیبا بزرگترین میراث فرهنگی این شهر به شمار می‌رود و قدمت بنای آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می‌رسد امروز به دلیل شدت باران‌های زمستانی در حال تخریب و مورد بی‌توجهی متولیان به ویژه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است و فقدان آن برای نسل‌های آینده جبران‌ناپذیر خواهد بود.
قلعه‌ای که چشم‌انداز بکر و جذاب دارد و به دلیل قرار گرفتن در بلندی، زیبایی شهر را برای مسافران دوچندان کرده است امروز به یک مخروبه تبدیل شده و اکنون سکوت معنادار مسئولین و متولیان برای مردم حاجی‌آباد جای سؤال است.
این قلعه که سبک معماری آن به دوران غازان‌خان مغول برمی‌گردد و کلانترهایی همچون رئیس عبدالکریم معتضدکیوان در این قلعه فرمانروایی می‌کردند.
قلعه کهن حاجی‌آباد به دلیل موقعیتی که در آن زمان برخوردار بوده است توسط سپاهیان تیمور لنگ تخریب و پس از قتل و عام اهالی این منطقه به آتش کشیده شد اما سپس بوسیله یکی از پادشاهان هرمز مجدد مورد بازسازی قرار گرفت و امروز مردم فرهنگ‌دوست حاجی‌آباد که علاقه وافری به فرهنگ تاریخی و بومی منطقه خود دارند در نزدیکی این قلعه زندگی می‌کنند و دلگرم به این آثار تاریخی هستند که متاسفانه تا به امروز هیچ‌گونه اقدامی در راستای بازسازی آن انجام نگرفته و میراث فرهنگی مردم این شهر رو به زوال و نابودی است.