kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۷۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
بازی دوگانه لابی تراریخته‌ها بر ضد بیوتکنولوژی وطنی

تراریخته‌ها برچسب‌گذاری شد؟

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو به چالش‌های سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و گفت: بهتر است در زمینه واردات، سیستم‌های نظارتی بهتر عمل کنند. این موضوع باید در رأس برنامه‌های دولت قرار بگیرد تا بتوانیم سلامت محصولات را تضمین کنیم.



حسین رستگار در پاسخ به سؤالی در مورد مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۴گفت: در سال گذشته ما با چالش‌های مختلف و بزرگی در حوزه غذا و دارو مثل برنج‌های مانده در انبار، آب معدنی و آبلیموی تقلبی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع توانست با تمام قدرت ورود پیدا کرده و تمام آنها را به صورت کشوری مورد ارزیابی قرار دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه ما به حقایقی دست پیدا کردیم از جمله اینکه اشکالاتی در تولید کشور وجود دارد و همچنین بهتر است در زمینه واردات، سیستم‌های نظارتی بهتر عمل کنند و این موضوع باید در رأس برنامه‌های دولت باشد تا بتوانیم سلامت محصولات را تضمین کنیم.
قانون بر زمین مانده
رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه ما سعی می‌کنیم در همه شرایط براساس مباحث علمی و اصول سختگیرانه دنیا عمل کنیم، ادامه داد: در مورد محصولات تراریخته نیز فقط با مجوز وزارت بهداشت و برچسب مخصوص تراریخته اجازه توزیع این محصولات در بازار داده می‌شود(؟!)
رستگار، با اشاره به تقویت و ارتقاء سیستم‌های نظارتی و کنترل کیفی به ویژه در آلاینده‌های غذایی در سال ۱۳۹۵ تصریح کرد: موضوع تقلبات در دنیا در حال گسترش است و ما سعی می‌کنیم در سال جاری با افزایش سطح آموزش و خرید تجهیزات لازم آن را به حداقل برسانیم.
این مقام مسئول کیفیت لازم محصولات را برای ارتقاء سلامت مردم مهم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی علاوه بر تولید محصولات، صادرکردن آن نیز است که مستلزم آن است  که آزمون‌های سلامت و کیفیت را به خوبی بگذرانند و مجوز لازم را دریافت کنند.
بازار مملو از تراریخته وارداتی
گفتنی است براساس اطلاعات علمی بدست آمده از یک تحقیق انجام شده در سال 1393 در دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان، از میان 46 نمونه ذرت جمع آوری شده از بازار مصرف، گمرک و جهاد کشاورزی، 100٪ نمونه‌ها به لحاظ ژن بومی اینورتاز و (12عدد) 26٪ از نمونه‌ها به لحاظ اگزوژنtNOS  و  56٪ به لحاظ P35S مثبت شدند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که درصد بالایی از ذرت‌های مصرفی در بازار ایران براساس واکنش زنجیره‌ای پلیمراز و پایان‌دهنده tNOS و پروموتر P35S که یک آزمون غربالگری برای گیاهان تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) محسوب می‌شود، تراریخته می‌باشند.
علاوه بر ذرت، اغلب روغن‌های موجود در بازار نیز از ذرت و کلزا و سویا و آفتابگردان تراریخته تهیه شده‌اند. همچنین دام و طیور عرضه شده در بازار نیز با کنجاله وارداتی سویا و ذرت تغذیه می‌شوند و بخش قابل توجهی از استارترهای لبنیات نیز وارداتی و دستکاری شده ژنتیکی است. میوه تراریخته و محصولات قاچاق نیز در بازار به وفور عرضه شده است! با این احتساب به نظر می‌رسد وزارت بهداشت بهتر است محصولات غیردستکاری شده ژنتیکی را شناسایی و برچسب‌گذاری کند!
برخی اخبار حاکی از آن است که در حال حاضر به جز دو برند روغن مایع موجود در بازار، سایر فرآورده‌های حاوی محصولات تراریخته از جمله لبنیات، ذرت، برنج، سویا، گوشت و مرغ و نخود و گوجه فرنگی و غیره بدون برچسب «GMO» عرضه می‌شوند.
پروژه مشکوک باند نفوذی
مستندات کیهان نشان می‌دهد جریانی نفوذی در عرصه بیوتکنولوژی کشور به دنبال حذف بدنه سالم و متعهد به قانون حامی «رعایت اصول ایمنی زیستی» در این علم نوین است. بدنه نفوذی با تقسیم کار میان حامیان و مخالفان عرضه محصولات تراریخته می‌کوشد مردم و مسئولان را میان دو گزینه محدود «واردات بی‌قانون و انبوه» محصولات و فرآورده‌های تراریخته و بذور دستکاری شده ژنتیکی خارجی و تولید بدون قانون و رعایت موارد ایمنی GMO در داخل کشور محدود کند. موضوعی که به نظر می‌رسد با هدف حذف دانشمندان سالم و متعهد بیوتکنولوژی و ژنتیک کشور به واسطه تخریب نمایه این علم با ارتقاء مکرر چهره‌های قانون‌گریزی همچون «بهزاد قره یاضی»،  در مقام ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و انجمن ایمنی زیستی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
تخریب هوشمند ایمنی زیستی
گفتنی است بهزاد قره یاضی پیش از این به علت تخلف در عرضه برنج تراریخته بدون رعایت موارد ایمنی زیستی دادگاهی شده بود. وی اکنون به عنوان فردی با رزومه منفی در عرصه علم ژنتیک و بیوتکنولوژی می‌کوشد پرونده مسئله‌دار خود را نمایه این حوزه حساس معرفی کند که می‌تواند به زمینه‌سازی برای پلمب این رشته تحقیقاتی مهم در کشور به واسطه تحریک افکار عمومی در حوزه «ایمنی زیستی» منجر شود.
گروهی از دانشمندان حوزه پدافند معتقدند هدف از توقف علمی حوزه بیوتکنولوژی و ژنتیک کشور با تخریب دو جانبه سازماندهی شده، بی‌دفاع شدن کشور در بخش شناسایی و مبارزه با حملات بیوتروریسمی است که بستر جنگ‌های آینده خواهد بود. هم اکنون نیز ایران به واسطه واردات بی‌حساب و کتاب بذر از کشورهای مختلف و محصولات و فرآورده‌های دستکاری شده ژنتیکی در معرض انواع حملات قرار دارد و مشخص نیست دقیقا چه میزان از آمار بالای سقط جنین، نازایی و ناباروری، ابتلاء به سرطان و تومور و انواع بدخیمی‌ها حاصل مصرف غذای وارداتی و تولید بی‌قانون و غیرایمن غذای تراریخته در داخل کشور به واسطه رهاسازی برنج GMO و تغذیه دام و طیور با کنجاله وارداتی است.
سیمان بی‌قانونی در علم ژنتیک؟
شایان ذکر است برخی از عناصر نفوذی در دولت یازدهم تاکنون دانشمندان 3 حوزه حیاتی علمی کشور شامل هسته‌ای، فضایی و سایبر را تحت فشار قرار داده و عملیات و پیشرفت و قانون انگاری در حیطه این علوم را تحت تاثیر قرار داده‌اند. با اضافه شدن علوم بیوتکنولوژی و نانو به این حوزه‌ها، جریان نفوذی  می‌تواند توقف محسوس پیشرفت علمی کشور در لبه تکنولوژی را جشن بگیرد!