کد خبر: ۷۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
افشای پشت‌پرده تخلف در بزرگترین پروژه بنزین‌سازی کشور

سود ۲۵ دلاری دلالان از واردات هر تُن بنزین

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش 110 درصدی واردات بنزین در سال 94 خبرداد و گفت: در 15 روز ابتدایی امسال هم روزانه 15 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.


به گفته مهندس جلیل سالاری گزارش‌ها از واردات 2/7 میلیارد لیتر بنزین به کشور از ابتدای سال 94 تا انتهای همان سال حکایت داشته که حجم واردات این فرآورده نفتی در مقایسه با سال ۹۳ حدود یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.
 سالاری افزود: میزان واردات بنزین در 15 روز نخست امسال هم در قیاس با همین مدت در سال گذشته 50 درصد رشد داشته است و واردات کنونی بنزین بدون نظارت کیفی و استاندارد صورت می‌گیرد.
سالاری مدعی شد که در حال حاضر دلالی در واردات بنزین به کشور به شدت بالا گرفته و وارد کنندگان بنزین، نفت کوره را با بنزین تهاتر می‌کنند. این مقام مسئول سابق توضیح داد: دلالان ایرانی وارد‌کننده بنزین بر روی هر تن واردات این محصول 25 دلار سود می‌کنند.
افزایش واردات برجامی بنزین
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه قانون، اجازه تهاتر نفت خام را با بنزین نمی‌دهد به نسیم آنلاین گفت: طبق قانون تهاتر میعانات با بنزین ممنوع است، اما به نظر می‌رسد پول حاصل از فروش نفت با بنزین تهاتر می‌شود. وی، پیش بینی کرد که با اجرای برجام وضعیت تولید بنزین در کشور بدتر شده و واردات بنزین هم بیشتر خواهد شد.
سالاری گفت: قرار بود در سال 93 پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید شود که متاسفانه پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر ماهانه 4 دهم درصد است و این یعنی توقف پروژه!
وی با بیان اینکه تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری فاقد ردیف جدولی در تولید بنزین و شرکت پالایش پخش کشور است، گفت: قرار بود از مهرماه سال جاری بنزین ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید قرار گیرد که اکنون تولید بنزین آن در سال جاری حذف شده است.
سالاری گفت: تخلفات زیادی در احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس رخ داده که کاهش سهم 48 به 17 درصدی پالایش و پخش در ستاره خلیج فارس و واگذاری سهام آن به تامین اجتماعی و محاسبه کل تاسیسات پالایشگاه به صورت دفتری بخشی از این تخلفات است.
وی اذعان داشت که عده‌ای در تلاش هستند تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس در همین وضعیت فعلی باقی بماند که در این صورت واردات بنزین هم افزایش می‌یابد!
ستاره خلیج فارس قربانی لابی واردات
گفتنی است پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰‌هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین یورو 4  و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند.
ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و با 75 درصد پیشرفت پروژه تحویل دولت یازدهم شد، اما بنا به دلایلی نامعلوم دولت به جای تسریع در تکمیل این پالایشگاه مهم با ظرفیت ایجاد خودکفایی ملی در تولید بنزین با کیفیت ایرانی، دستور واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را صادر کرد که منافع بسیاری برای لابی دلالی پشت این ماجرا به همراه آورده است.
سازمان محیط زیست و وزارت نفت با فضاسازی رسانه‌ای گسترده بر ضد بنزین تولید ایران و تاخیر در بهره‌برداری و تکمیل پالایشگاه مهم ستاره خلیج فارس، نقش مهمی در پروسه واردات بنزین بی‌کیفیت و حتی پاتیلی آلوده به مواد سرطانزایی همچون سرب و منگنز از دلالان حوزه خلیج فارس داشته اند.
۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛ ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است.بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود 2/6 میلیارد یورو منابع مالی نیاز است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس قبلاً توسط مشارکت شرکتهای مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت بود.