kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای:

توافق هسته‌ای بر مبنای اعتماد نیست

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: در موافقتنامه هسته‌ای نه بنای ما در برابر 1+5 بر مبنای اعتماد است و نه آنها بنایشان بر مبنای اعتماد صد درصد است.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم  بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و به ویژه شهدای هسته‌ای اظهار داشت: شهیدان بزرگوار هسته‌ای برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات علمی و فناوری را در این کشور جاودانه ساختند.
وی، سال 94 را سال نمایش قدرت نرم ایران و سالی تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان برشمرد و گفت: در سال 94 به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت و همه جهانیان دیدند منطق، استدلال و میز مذاکره بر قدرت سخت، تهدید و فشار پیروز است و امروز حقوق هسته‌ای ملت ایران در عرصه بین‌المللی تثبیت شده است.
برجام فرصتی بزرگ برای تحقق سریع‌تر اقتصاد مقاومتی
روحانی برجام را فرصتی بزرگ برای تحقق سریع‌تر اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید و نه همه مسایل صرفا با مذاکره حل می‌شود و البته چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچ‌ یک از مسایل مهم را به ثمر برسانیم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه افراط به ویژه در اندیشه و فکر کردن بزرگ‌ترین خطر را برای جامعه ایجاد می‌کند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همه جا هدایتگر و حامی تدبیر و امیدآفرینی بوده‌اند و همان طور که معظم له فرمودند روزگار ما روزگار همه چیز است و از همه ابزار و امکانات خود باید به درستی و خوبی استفاده کنیم.
روحانی گفت: در یک فکر افراطی هیچ‌گاه نباید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد همکاری کرد و حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ‌کس و حتی همسایگان و دوستان خود هم اعتماد نکنید اما اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید رویکرد ما باید رویکرد معتدلی باشد به گونه‌ای که هم با دنیا حرف بزنیم و هم باید برای خوداتکایی و خودکفایی تلاش کنیم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت تعامل با جهان و در عین حال تلاش برای خودکفایی و خوداتکایی گفت: رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی باید با کمترین هزینه و در کمترین زمان انجام گیرد. اینکه ممکن است نوجوانی بگوید نیاز به مدرسه و معلم ندارد و می‌خواهد خودکفا و خوداتکا باشد و خود بیاموزد، این همان تفکر نادرست افراطی است.
مسیر دولت شکست ایران‌هراسی است
روحانی با اشاره به اینکه اساس پیشرفت یک ملت، اعتدال است و بنای اسلام نیز بر اعتدال است، اظهار داشت: معنای اعتدال این است که رویکرد ما نسبت به جهان و کشورهای دیگر رویکردی متوازن باشد. ما اعتدال را پذیرفته‌ایم و با رویکرد اعتدالی، با هزینه‌ای کمتر و مسیری کوتاه‌تر به مقصد می‌رسیم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «ما نمی‌توانیم صددرصد به دیگری اعتماد کرده و یا بدبین باشیم»، گفت: در موافقتنامه هسته‌ای نه بنای ما در برابر 1+5 بر مبنای اعتماد است و نه آنها بنایشان بر مبنای اعتماد صددرصد است. مبنای ما پایش، نظارت و راستی‌آزمایی است و کار را گام به گام و با نظارت دقیق به پیش می‌بریم.
روحانی، مسیر دولت تدبیر و امید را شکست ایران‌هراسی دانست و با تاکید بر این نکته که دشمنان ما در طول سال‌های گذشته ایران‌هراسی را تبلیغ کردند و گاهی متأسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی به باور رساندند، گفت: کار دولت تدبیر و امید از زمان فعالیتش، بر این مبنا بوده که پروژه ایران‌هراسی را به شکست بکشاند. امروز دنیا به ایران و به این ملت بزرگ که در سال‌های گذشته برخی نسبت به او به ناروا قضاوت کردند، اعتماد دارد و نباید امروز سخن و کلام ما دوباره آن ایران‌هراسی شکست‌خورده و از بین رفته را زنده کند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: ایران اسلامی برای هیچ کشوری تهدید نیست و امنیت همسایگان را امنیت خود می‌داند. طی 37 سال بعد از انقلاب نه به کشوری تجاوز کردیم و نه کشوری را تهدید کردیم. فقط آنگاه که به ما حمله شد، از خودمان دفاع کردیم.
روزگار، روزگار همه چیز است
روحانی تصریح کرد: البته باید صاحب قدرت باشیم و هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را تقویت کند. ما می‌دانیم، گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است و ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم. قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است، اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم، ما علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد و ما امنیت منطقه و امنیت همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم.
وی ادامه داد: ملت ما در سال 92 به دولتی رای داد که رویکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بود. اگر این رویکرد نبود ما به برجامی نمی‌رسیدیم، ملت به دولتی رأی داد که تفکرش در مذاکرات جهانی برد - برد بود و این پایه‌های موفقیت ما است. اگر ما به فکر برد - باخت بودیم به پیروزی نمی‌رسیدیم.
روحانی سال 94 را زمان فرصت‌سازی توصیف کرد که همه دست به دست هم دادند تا یک فرصتی را بسازند و افزود: می‌خواهم نکته‌ای را بگویم. هرچند ممکن است لحن و عبارت به گونه‌ای باشد که برخی فکر کنند در این زمینه افراط و تفریطی وجود دارد. فرصتی که برجام برای وحدت، پیشرفت و تعامل آفرید، دائمی و ابدی نیست. برجام امروز یک فرصت بزرگ، برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسایل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از همه تقویت وحدت و اتحاد در درون کشور است.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کسی فکر می‌کند علم و فناوری مرز دارد اشتباه می‌کند، تصریح کرد: در دنیای امروز حتی اگر فکر کنند اقتصاد و سیاست مرز دارد، اشتباه می‌کنند. باید از ارتباط صحیح با همه جهان به ویژه دوستان‌ و همسایگانمان استفاده کنیم و بهره بگیریم و بهره بدهیم، نه اینکه ترس بیفشانیم و ترس را درو کنیم، اینکه هنر نیست. درشت‌گویی و حرف‌های بی‌پایه زدن که هنر نیست.
رونمایی از دستاوردهای جدید
 صنعت هسته‌ای
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، همچنین رئیس جمهور کشورمان در مراسم گرامیداشت فناوری هسته‌ای از دستگاه‌های جدید زونال سانتریفیوژ، اولترا سانتریفیوژ و مجتمع‌های سوخت تست راکتورهای قدرت و سوخت تست راکتور مدرن شده اراک رونمایی کرد.
زونال سانتریفیوژ‌ها بیشتر در تولید محصولات ژن درمانی و واکسن‌های ویروسی به کار می‌رود و می‌تواند به مدت طولانی به کار گرفته شود. از این نوع سانتریفیوژ در تولید انبوه واکسن‌هایی مانند هاری، آنفلوآنزا، هپاتیت ب و مننژیت استفاده می‌شود.
رئیس جمهور همچنین در این مراسم از سه عنوان کتاب دانشنامه حفاظت و امنیت هسته‌ای، صنعت هسته‌ای؛ شاهکار ایرانی و برخوردهای دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کشورهای مظنون به فعالیت در زمینه تسلیحات هسته‌ای و یا داشتن خطاهای پادمانی رونمایی کرد.
روحانی همچنین از طریق ویدئوکنفرانس سایت هسته‌ای پسمان‌گور در منطقه انارک را افتتاح کرد.
سایت هسته‌ای پسمان گور مدیریت مرکزی پسماندهای پرتو‌زای ایران را بر عهده دارد.
گفتنی است  رئیس جمهور کشورمان در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای، از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه صنعت هسته‌ای بازدید کرد.