kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
در باکو انجام شد

رایزنی ظریف با همتایان روس و آذری برای حل مناقشه قره‌باغ

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به باکو تاکید کرد: امیدواریم آتش بس قره‌باغ ادامه پیدا کند.



«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در دومین نشست سه‌جانبه‌ در سال جدید با همتایان خود در منطقه، بعدازظهر روز چهارشنبه 18 فروردین ماه برای شرکت در نخستین نشست سه جانبه با وزرای خارجه روسیه و آذربایجان از رامسر راهی باکو شد.
وی روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه نیز در چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر رامسر حضور یافت و ضمن رایزنی دوجانبه با همتایان خود در این نشست که با تنش بین باکو و ایروان درباره قره‌باغ همزمان بود، شرکت کرد.
«محسن‌ پاک‌آیین» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پیش از این در گفت‌وگویی از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان خبر داد و برگزاری آن را نشانگر اراده سه کشور برای یافتن بسترهای جدید همکاری به خصوص در حوزه‌های ترانزیت، تجارت و انرژی و همچنین ایفای نقش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه عنوان کرد.
اولین برنامه ظریف در سفر به باکو، دیدار و گفت‌وگو با هموطنان ایرانی مقیم در جمهوری آذربایجان بود. او در هتل محل اقامت خود و در ضیافت شام با ایرانیان مقیم به گفت‌وگو پرداخت.
در این نشست که «حسین جابری‌انصاری» سخنگوی وزارت خارجه و «ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه نیز حضور داشتند، «پاک‌آیین» سفیر ایران در باکو گزارشی از وضعیت ایرانیان در این کشور و سطح روابط ایران و آذربایجان در زمینه‌های مختلف ارائه کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی دومین روز از سفر خود به جمهوری آذربایجان را با صبحانه کاری به همراه «سرگئی لاوروف» و «المار محمد یاروف» همتایان روس و آذربایجانی خود آغاز کرد.
دیدار ظریف با علی‌اف
ظریف همچنین در حاشیه نخستین اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.
دو طرف در این دیدار بر گسترش همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری، توریسم و حمل و نقل و همچنین مبارزه با تروریسم تاکید کردند.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در حاشیه این اجلاس دیدار دوجانبه‌ای نیز با سرگئی لاوروف همتای روس خود داشت و در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، لاوروف بار دیگر بر حمایت کشورش از عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای تاکید کرد و از صدور دستور رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران توسط پوتین خبر داد.
ظریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه، بر ضرورت افزایش همکاری‌های بانکی و کنسولی برای تسهیل همکاری‌ها تاکید کرد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران همچنین در نشست سه‌جانبه با حضور همتایان روس و آذربایجانی خود شرکت و ضمن ابراز خرسندی از اعلام آتش‌بس بین باکو و ایروان نسبت به حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ ابراز امیدواری کرد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه 17 فروردین نیز در شهر رامسر میزبان چهارمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه بود و طرفین به مدت یک ساعت و نیم به گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف سه‌جانبه و تحولات منطقه پرداختند.
ظریف همچنین به طور جداگانه با همتایان ترک و آذری خود دیدار و در خصوص مسائل مختلف دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت.
در پایان نشست سه‌جانبه، بیانیه‌ای صادر شد و بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری اسلامی تأکید شد.
ظریف همچنین در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم آتش بس ایجاد شده ادامه پیدا کند.