kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
در عملیات مشترک ارتش و بسیج مردمی عراق

شهر هیت آزاد شد /داعش فرار کرد

نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق شهر «هیت» در غرب این کشور را هم از کنترل تروریست‌های داعش خارج کردند.



شهر «هیت» واقع در استان «الانبار» بالاخره پس از چند روز عملیات همراه با احتیاط، از لوث تکفیری‌ها آزاد شد. علت احتیاط نیروهای مسلح عراق، حضور غیرنظامیان در این شهر بود. نیروهای ارتش در پیشروی خود، بمب‌ها و تله‌های انفجاری تروریست‌ها را منهدم و کانال‌های چند کیلومتری که توسط داعش ایجاد شده بود را نیز پاکسازی کردند.
مقادیر زیادی سلاح، از جمله «آر.پی.جی» و مواد منفجره و تجهیزات پیشرفته مخابراتی از داعش در هیت برجای مانده است.
به گفته خبرنگار «پرس‌تی‌وی»، چیزی که در هیت توجه‌ها را جلب می‌کند، تجهیزات پیشرفته مخابراتی و ارتباطات ماهواره‌ای به جا مانده  از داعش است. فرماندهان میدانی عراقی نیز گفته‌اند، با آزادشدن هیت، زمینه عملیات آزادسازی شهر فلوجه فراهم شده است. در عملیات هیت، شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و تعدادی نیز به سمت فلوجه متواری شدند.
نیروهای بسیج مردمی که در عملیات هیت حضور پررنگی داشتند، هم‌اکنون شهر فلوجه و تروریست‌های داعش را تحت محاصره گرفته و هر لحظه نیز حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کنند. قبل از عملیات فلوجه، نیروهای مسلح عراق قصد دارند منطقه «الرطبه» را آزاد کنند.
در همین حال، از داخل شهر فلوجه خبر رسیده، تکفیری‌های داعش ده‌ها نفر از ساکنان فلوجه را که برای فرار از چنگال این گروه تروریستی تلاش می‌کردند، به دام انداخته و شماری از آنها را در رود «فرات» غرق کرده‌اند! تعدادی از افرادی که به دست عوامل وهابیت غرق شده‌اند، زن، کودک و افراد سالخورده بودند.
قدردانی وزیر دفاع عراق از بسیج
در پی پیروزی بزرگ نیروهای مسلح عراق در استان الانبار، «خالد عبیدی» وزیر دفاع این کشور با صدور بیانیه‌ای، نیروهای بسیج مردمی را جزو جدایی‌ناپذیر ارتش عراق خواند. عبیدی تصریح کرد: نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در یک سنگر علیه تروریسم می‌جنگند... جانفشانی‌های بسیج مردمی را نمی‌توان نادیده گرفت. عبیدی افزود: «وزارت دفاع عراق از هر کسی که با تروریسم می‌جنگد، تا تحقق پیروزی نهایی و آزادی آخرین وجب از خاک وطن، حمایت خواهد کرد.»
حضور بسیج مردمی به ویژه تیپ «علی‌اکبر»(ع) در عملیات آزادسازی هیت پررنگ‌ بوده است. هم‌اکنون حدود 20 هزار نیروی سنی مذهب در کنار شیعیان و در ترکیب بسیج مردمی، علیه داعش در عراق می‌جنگند. علاوه بر سنی‌ها، مسیحیان نیز در بسیج مردمی عراق حضور دارند.
سایر رویدادها
* آمریکا به بهانه مشارکت در عملیات موصل، دومین پایگاه توپخانه‌ای خود را در شمال عراق احداث کرد.
* «جان کری» وزیر خارجه آمریکا وارد بغداد شد و با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.