kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
مسکو:

داعش دزد، ترکیه دلال و انگلیس ما‌لخر آثار باستانی سوریه هستند

نماینده روسیه در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت، اعلام کرد که تروریست‌های داعش بخش زیادی از آثار باستانی سرقت شده از سوریه را از طریق ترکیه به کشورهایی مثل انگلیس می‌فروشند.


سرویس خارجی-

«ویتالی چورکین»  طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرده، داعش بخش اعظم آثار باستانی به غارت رفته از سوریه را در شهر «غازی عنتپ» واقع در جنوب‌شرق ترکیه به فروش می‌رساند. براساس نامه چورکین، آثار باستانی در این شهر از طریق مزایده به فروش می‌رسند.
طبق این گزارش، داعش سالانه 200 میلیون دلار از قبل این فروش به جیب می‌زند و تاکنون حدود 100 هزار قطعه آثار باستانی متعلق به عراق و سوریه را از همین طریق فروخته است.
چورکین خاطر نشان کرد، آثار باستانی فروخته شده سپس وارد شهرهای «ازمیر»، «مرسین» و «آنتالیا» می‌شوند.
براساس خبرهایی که رسانه‌های غربی منتشر کرده‌اند، مقصد نهایی آثار باستانی غارت شده، کشورهای شمالی اروپا، خصوصا انگلیس است و از این پس باید آثار شهرهایی مثل «پالمیرا»ی سوریه و «اور» عراق را در موزه‌های انگلیس مشاهده کرد.
ترکیه علاوه بر اینکه از قبل واسطه‌گری عتیقه‌جات سوریه و عراق سود اقتصادی می‌برد، منافع سیاسی‌اش نیز اقتضاء می‌کند که از این تجارت کثیف حمایت کند.
تاکنون تروریست‌های تکفیری‌ نفت خام سوریه و عراق را به ترکیه ترانزیت می‌کردند و به قیمت ارزان می‌فروختند، اما پس از پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در شمال این کشور و مسدود شدن بخش زیادی از مسیرهای حمل نفت‌خام داعش به ترکیه، این گروه تروریستی قاچاق آثار باستانی را توسعه داده است. ترکیه همراه با عربستان، بزرگترین حامی تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه و عراق است.
گروگانگیری
خبر دیگر اینکه تروریست‌های داعش پنجشنبه 344 کارگر یک کارخانه سیمان را در منطقه «الضمیر» واقع در 40 کیلومتری شرق دمشق ربودند. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته داعش به منطقه الضمیر هم حمله کرده بود، اما ارتش سوریه تروریست‌ها را عقب راند.
خبرهای تکمیلی از الضمیر حاکی است، 140 نفر از کارگران ربوده شده موفق به فرار از چنگال تروریست‌های تکفیری شده‌اند، از سرنوشت دیگر کارگران، خبری گزارش نشده است.
در حال حاضر شرق شهر «الضمیر» در اشغال  عناصر داعش و غرب آن در اختیار دیگر گروه‌های تروریستی است و نیروهای دولتی هم فرودگاه نظامی و ایستگاه برق را تحت کنترل دارند.
از داخل شهر الضمیر نیز خبر رسیده، بسیاری از مردم این شهر علیه داعش قیام کرده‌اند که در مورد نتیجه این قیام نیز گزارشی نرسیده است.
عملیات حلب
از استان «حلب» در شمال سوریه نیز خبر رسیده، نیروهای دولتی و مقاومت با حمایت جنگنده‌های روسی، عملیات سنگینی را علیه تروریست‌ها آغاز کرده‌اند. شدیدترین درگیری‌ها در حومه جنوبی حلب جریان داشته. حدود 60 فروند جنگنده روسی در این عملیات شرکت داشتند. منابع خبری اعلام کرده‌اند که احتمال آزادی قریب‌الوقوع بخش‌هایی از حومه جنوبی دمشق و پیشروی ارتش وجود دارد.
خبرگزاری تسنیم هم به نقل از «رأی‌الیوم» گزارش داده، آل‌سعود و ترکیه با سوءاستفاده از آتش‌بس، تروریست‌های شمال سوریه را به سلاح‌های جدید مسلح کرده‌اند.
تعداد تلفات تروریست‌ها تنها در منطقه «شیخ‌ مقصود»  حلب 40 نفر اعلام شده است. تروریست‌های تکفیری هم با حمله شیمیایی به منطقه شیخ مقصود، 9 نفر را کشتند. عملیات آزادسازی منطقه «حندرات» در استان حلب نیز توسط ارتش سوریه آغاز شده است.