kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

آمریکا مسئولیت بررسی جنایات آل سعود در یمن را به ریاض سپرد!

آمریکا در اقدامی عجیب و در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر نقش سلاح‌های آمریکایی در جنایت علیه مردم یمن اعلام کرد «ائتلاف سعودی قرار است در این مورد تحقیقاتی انجام دهد!»



پس از اینکه دیده‌بان حقوق بشر اعلام كرد حملات هوایی عربستان به بازار شهر «مستبا» در استان حجه یمن (25 اسفند) «غیرقانونی»‌، «عمدی» و «جنایت جنگی» است و بمب‌های استفاده شده در این حملات هم ساخت آمریكا می‌باشد،
پرس تی وی اما در این‌باره اعلام کرده که «سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد عربستان در حمله هوایی به یک بازار در استان حجه در یمن که منجر به شهادت 119 نفر شد، از بمب‌های ساخت آمریکا استفاده کرده است. در این حمله دست‌کم 97 غیرنظامی از جمله 25 کودک کشته شدند.» دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد در محل وقوع این جنایت، قطعاتی از دو بمبِ ساخت آمریکا یافته است. براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر احتمال دارد آمریکا به دلیل مشارکت در عملیات نظامی عربستان علیه یمن و «ارائه دادن مشاوره در مورد اهداف بمباران» و کمک در «سوخت‌گیری جنگنده‌های سعودی حین بمباران» در جنایات جنگی عربستان علیه یمن مسئول شناخته شود. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اما پنج‌شنبه گذشته خبر داد، «یک گروه برنامه‌ریزِ 45 نفره که کارکنانی مستقر در کشورهای عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد، همکاری نظامی آمریکا با ائتلاف سعودی را برنامه‌ریزی می‌‎کند.» دیده‌بان حقوق بشر این را هم اعلام کرد که آمریکا موظف است به بررسی حملات غیرقانونی‌ بپردازد که در آن‌ها مشارکت دارد.
واکنش آمریکا
 وزارت خارجه آمریكا اما در واکنش به این گزارش، ضمن اظهار «بی‌اطلاعی»، تحقیقات دراین خصوص را به كمیته تحقیقاتی عربستان و ائتلاف سعودی واگذار كرد! «مارك تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت: «كشور‌های ائتلاف عربی قرار است درخصوص این حادثه تحقیقاتی را انجام دهند و ما نیز آنها را به انجام هرچه سریع‌تر این تحقیقات تشویق می‌كنیم!» «مارك تونر» این را هم گفت که«عربستان اعلام كرده با تشكیل كمیته‌ای به منظور نظارت بر حملات نظامی این كشور و حمایت از غیرنظامیان درخصوص حوادثی همچون حادثه اخیر به تحقیق خواهد پرداخت كه آمریكا هم آنها را به تشكیل یك چنین كمیته‌ای ترغیب كرده و منتظر نتیجه تحقیقات به عمل آمده خواهد ماند.»!