kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

جنگنده‌های آمریکایی در افغانستان 21 غیرنظامی را کشتند

جنگنده‌‌های آمریکایی طی دو حمله جداگانه در استان «پکتیکا»ی افغانستان، 21 غیرنظامی را کشتند.



به گزارش تسنیم، «محمدامین» از بزرگان قومی شهرستان «گومل» استان «پکتیکا» گفت: جنگنده‌های آمریکایی شماری از مردم را که برای رفع یک مشکل حقوقی دستجمعی حرکت می‌کردند، دو بار بمباران کردند. وی افزود: در نخستین حمله، 16 نفر کشته شدند و حمله دوم جنگنده‌‌های آمریکایی جان پنج نفر دیگر را گرفت.
دولت سابق افغانستان معمولا علیه حملات آمریکایی‌ها علیه غیرنظامیان موضع می‌گرفت، اما دولت وحدت ملی معمولا مقابل این حملات سکوت می‌کند.
هفته گذشته نمایندگان مجلس سنای افغانستان هم آمریکا را «حامی» تروریست‌ها و «عامل اصلی» بی‌ثباتی در افغانستان اعلام کرده بودند.
در حالی اوضاع افغانستان نسبت به سال‌های گذشته ناآرام‌تر و امنیتی‌تر شده است که «جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرده، بیشتر هزینه‌های آمریکا در حوزه امنیتی افغانستان صورت می‌گیرد. این هزینه به گونه‌ای صورت می‌گیرد که تاثیری در شرایط این کشور ندارد.
تظاهرات در هرات
مردم هرات اما در واکنش به افزایش آدم‌ربایی و ترور در این استان، مقابل استانداری تجمع کردند.
معترضان با خود دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته بود: «دشمنی با هرات را خاتمه دهید، هرات به لانه امن تروریست‌ها تبدیل شده است و ترورها در هرات هدفمند و سازمان‌یافته انجام می‌شوند.»
در ادامه ترورهای زنجیره‌ای، «ارباب عارف» معروف به «گدامدار» ظهر پنج‌شنبه از سوی دو فرد ناشناس موتورسیکلت‌سوار ترور شده است.
خبر دیگر اینکه، نشریه غربی «پیپل ویت‌مانی»  با مقایسه 10 سیاستمدار پردرآمد سال 2016، مدعی شد که «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان، در رتبه نخست این رده‌بندی قرار دارد. به نوشته این مجله، کرزای طی دوران ریاست جمهوری خود (11سال)، سالانه 82 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.