kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

پای شرکت‌های آمریکایی و نخست‌وزیر انگلیس به رسوایی اوراق پاناما باز شد

افشاگری شرکت پانامایی «موساک فونسکا» همچنان قربانی می‌گیرد و در جدیدترین نمونه پای نخست وزیر انگلیس و هزار شرکت آمریکایی نیز به میان کشیده شده است.


روز یکشنبه هفته گذشته روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» اعلام کرد با همکاری شبکه‌ای از ۴۰۰ خبرنگار بین‌المللی پرده از فعالیت‌های یک شبکه بزرگ فرار مالیاتی برداشته است. طبق گزارش این روزنامه، اسناد نشان می‌دهند شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما به مشتریان خود کمک می‌کرده با تاسیس شرکت‌های فرضی و جعلی و باز کردن یک شماره حساب، دارایی خود را با دور زدن قوانین مالیاتی جابجا کنند. دو روز بعد پایگاه ویکی ‌لیکس در واکنش به این افشاگری‌ها اعلام کرد که این پروژه از سوی یک شبکه رسانه‌ای شرق اروپا که از سوی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، جرج سوروس، میلیاردر معروف صهیونیست، بنیاد فورد و بنیاد راکفلر تامین مالی شده‌اند، سازماندهی شده است. به نوشته ویکی لیکس انتشار این مطالب حمله تبلیغاتی علیه روسیه و شخص «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه بوده است. «ولادیمیر پوتین» نیز اعلام کرده که اسناد افشا شده «ساختگی» است و هیچ فسادی در آن دیده نمی‌شود.
به دنبال این افشاگری،  نخست وزیر ایسلند نخستین قربانی این اقدام لقب گرفت و به دنبال اعتراضات مردمی از سمت خود استعفا داد. از سوی دیگر نام 600 شرکت صهیونیستی و 850 نفر از مشتریان بانک‌های صهیونیستی نیز در این افشاگری دیده می‌شود. همچنین طبق مدارک افشا شده، پدر نخست‌وزیر فعلی انگلیس برای فرار مالیاتی اقدام به راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری بسیار مخوف کرده بود. در همین ارتباط «دیوید کامرون» در ابتدا گفت که وی و خانواده‌اش هیچ درآمدی از دارایی‌های خارج از این کشور نداشته است. اما «دیوید کامرون» روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «آی.‌تی.‌وی» اعتراف کرد که قبلا در این صندوق سرمایه‌گذاری سهام داشته ولی این سهام را فروخته است. «کامرون» گفته است که او و همسرش سهام این صندوق سرمایه‌گذاری را به ارزش 30 هزار پوند فروخته‌اند. وی این را هم گفته که پدرش این صندوق سرمایه‌گذاری را برای فرار از پرداخت مالیات تشکیل نداده و هیچ تصمیمی برای مخفی کردن فعالیت‌های مالی‌اش نداشته است. «تام واتسون» معاون حزب کارگر انگلیس اما در مصاحبه با اسکای نیوز تاکید کرده «دیوید کامرون» «احتمالا» باید به علت نارضایتی عمومی مردم و به خاطر اتهاماتی که در «اوراق پاناما» افشا شده است، از قدرت کناره‌گیری کند. از سوی دیگر، روزنامه «یو.‌اس.‌ای. تودی»، روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: شرکت «موساک فونسکا» با بیش از 1000 شرکت آمریکایی که عمدتا از سال 2001 به بعد تأسیس شده‌اند ارتباط داشته و به آنها برای فرار از چنگ تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا کمک کرده است.