kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

رشوه 4 میلیارد دلاری آل‌سعود به مصر برای قطع شبکه تلویزیونی حزب‌الله

همزمان با قطع شبکه تلویزیونی المنار متعلق به حزب‌الله لبنان از ماهواره «نایل ست» و سفر پادشاه سعودی به مصر برخی رسانه‌ها خبر از کمک 4 میلیارد دلاری ریاض به قاهره در جریان این سفر خبر دادند.


سرانجام پادشاه سعودی پس از چندین سفر به تعویق افتاده روز پنج شنبه برای اولین بار پس از رسیدن به قدرت در سفری پنج روزه و در میان تدابیر شدید امنیتی وارد قاهره شد. «ملک سلمان» که کشورش در پرونده‌های مهم منطقه به ویژه یمن و سوریه سیلی‌های سختی خورده اکنون دست به دامان مصر شده است.
از سوی دیگر «عبدالفتاح السیسی»  رئیس جمهور مصر نیز که دولتش  با کسری بودجه 43 میلیارد دلاری مواجه است، امیدوار است در این سفر پادشاه متمول سعودی چند میلیارد دلاری با تعریف و تمجید از «ملک سلمان» به خزانه خالی دولتش واریز کند.  به گزارش ایسنا، «سلمان بن عبدالعزیز»، در صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: «مصر برای من جایگاه خاصی دارد و ما در عربستان به این رابطه و این مناسبات استراتژیکی که برای جهان عرب و اسلام مهم است، افتخار می‌کنیم، خداوند مصر و مردمش را حفظ کند.»
 رئیس جمهور مصر نیز در توییتر از سفر پادشاه عربستان تقدیر و تاکید کرد: «من به برادرم «سلمان بن عبدالعزیز» در خاک وطن دومش خوش آمد می‌گویم.»! بنابر اعلام رسانه‌های دو کشور قرار است در این سفر  24 توافقنامه و یادداشت تفاهم میان دو کشور به ارزش بیش از 7میلیارد دلار امضا شود.
ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای قبل از ورود پادشاه عربستان به مصر اعلام کرد که قاهره مواضع درخشان و ارزشمند «سلمان بن عبدالعزیز» در قبال مصر و مردمش را فراموش نمی‌کند!
این در حالی است که کمی قبل از ورود پادشاه عربستان به قاهره، نایل ست، شرکت ماهواره‌ای مصر پخش شبکه المنار، وابسته به حزب الله را با ادعای پخش برنامه‌هایی که «اختلافات طائفه‌ای را برمی‌انگیزد» متوقف کرد! نایل‌ست یا نیل‌ست یک مجموعه ماهواره‌ای است که متعلق به مصر است. برخی منابع از ارتباط میان سفر پادشاه عربستان به مصر با قطع پخش شبکه المنار از ماهواره نایل ست سخن می‌گویند.
 پایگاه خبری المسله در این مورد نوشته: «یک منبع صهیونیست از هدیه 4 میلیارد دلاری عربستان به مصر خبر داده است.» کانال یک تلویزیون اسرائیل هم توقف پخش المنار را که در جهان عرب از محبوبیت زیادی برخوردار است، در ادامه سیاست توقف پخش از عرب ست عنوان کرده است.
این شبکه اسرائیلی، تصمیم نایل ست را «مرتبط با سفر پادشاه سعودی به مصر خوانده و تصریح کرده عبدالفتاح السیسی که در بدهی غرق شده در برابر قطع پخش المنار، کمک 4 میلیارد دلاری را که قرار بود عربستان به ارتش لبنان بدهد دریافت خواهد کرد.» این تصمیمات در چارچوب جنگی است که عربستان ضد حزب الله لبنان آغاز کرده‌اند. جنگی که به میدان سوریه ختم نمی‌شود بلکه در کشور لبنان هم با انجام اقدامات تروریستی پیگیری خواهد شد.
خبر دیگر اینکه «ایوب قرا» معاون وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با «هانی الملقی» نامزد نخست‌وزیری اردن در «العقبه»، از احتمال آغاز همکاری‌های اقتصادی بین «اسرائیل» و عربستان خبر داد.
به گزارش تسنیم، «ایوب قرا» در این دیدار، امکان همکاری‌های اقتصادی بین اسرائیل و عربستان از طریق اردن از جمله امکان تامین گاز اسرائیل، انتقال نفت سعودی به اروپا و همچنین حمایت از صنایع کشاورزی عربستان با ایجاد استخرهای پرورش ماهی را بررسی کرده است!