kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

کوتاه از سراسر جهان


مقدونیه
آسوشیتدپرس: پارلمان مقدونیه به منظور برگزاری انتخابات زود هنگام، (در نتیجه رسوایی شنود و به تبع آن بروز بحران سیاسی) منحل گردید. بحران سیاسی این کشور در پی شنود غیرقانونی مکالمات بیش از 20 هزار تن از جمله خبرنگاران، قضات و نیروهای پلیس از سوی دولت آغاز شده است.
ترکیه
النشره: وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که دو گروه مذاکره کننده از ترکیه و اسرائیل به پیشرفت خوبی در مسیر دستیابی به توافقی برای از سرگیری روابط میان دو طرف دست یافته‌اند. یکی از مسائل مورد اختلاف طرفین مسئله لغو محاصره غزه است که ترکیه می‌گوید همچنان بر آن اصرار دارد.
الجزایر
خبرگزاری فرانسه: در پی فشار رسانه‌های فرانسوی علیه الجزایر پس از افشای اوراق پاناما این کشور سفیر فرانسه را فراخواند. فراخواندن سفیر فرانسه از سوی دولت الجزایر در حالی صورت می‌گیرد که قرار است نخست‌وزیر فرانسه طی روزهای آینده به این کشور سفر ‌کند.
سودان
بی‌بی‌سی: عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان که متهم به ارتکاب جنایات جنگی است گفته دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نخواهد شد. البشیر این را هم گفته که صدور حکم بازداشت بین‌المللی وی باعث شده که از مقبولیت زیادی در بین سودانی‌ها برخوردار شود.
کانادا
پترا: مردم کانادا در مونترال و شهرهای دیگر در اعتراض به قتل یک سیاهپوست از سوی پلیس این کشور تظاهرات کردند. تظاهرات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود اما با حمله پلیس به خشونت کشیده شد و تظاهرکنندگان شیشه‌های بانک‌ها و فروشگاه‌ها را شکستند.
کره‌شمالی
ایرنا: کره‌شمالی یک بار دیگر با دفاع از برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی خود، توسعه و گسترش آن را نتیجه فشارها و باج‌خواهی‌های اتمی آمریکا علیه خود دانست. این چندمین بار است که کره‌شمالی علت توسعه برنامه هسته‌ای خود را سیاست‌های خصمانه آمریکا در منطقه شبه جزیره کره اعلام می‌کند.
یونان
رویترز: عفو بین‌الملل اعلام کرده آوارگانی که در جزایر یونان نگهداری می‌شوند در شرایط «هولناکی» به سر می‌برند و دسترسی محدودی به کمک حقوقی دارند. همچنین این آوارگان از لحاظ دسترسی به پزشک در برخورداری از کمک‌های پزشکی در وضعیت «رقت‌باری» قرار دارند.