kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

۱۱۰میلیون چینی دیابت دارند

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت چین حاکیست: 110 میلیون نفر از مردم این کشور به بیماری دیابت (قند بالای خون) مبتلا هستند.

 

به گزارش ایرنا، این گزارش که به مناسبت روز جهانی بهداشت منتشر شده حاکی است چنانچه رژیم غذایی مردم چین بویژه کودکان و نوجوانان تصحیح نشود، شمار مبتلایان به بیماری قند در این کشور در سال‌های آینده به شکل سرسام‌آوری بالا خواهد رفت.
براساس آمار رسمی اکنون در چین 110 میلیون نفر به مرض قند مبتلا هستند و در سال‌های آینده باتوجه به تحولات اجتماعی و روش‌های نادرست مصرف مواد غذایی در این کشور بر شمار آنها افزوده خواهد شد.
امروزه شمار زیادی از کودکان و نوجوانان در چین علاقمند به استفاده از غذاهای آماده و فوری (فست‌فودها) هستند و براساس گزارش سازمان بهداشت این کشور، این موضوع در حال تبدیل به مشکلی بزرگ برای خانواده‌ها شده است.
این در حالی است که اکثر جوانان و کودکان در چین رغبت زیادی به ورزش نشان نمی‌دهند و چاقی نیز بتدریج به بیماری مزمن در میان آنها تبدیل شده است که می‌تواند به مرض قند بینجامد.
سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی بهداشت که روز پنجشنبه بود، خواستار ورزش بیشتر کودکان و نوجوانان و تغییر رژیم غذایی آنان شد.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در پیامی با بیان اینکه بیماری دیابت (قند بالای خون) سالانه 1/5 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد، از جامعه جهانی خواست تلاش‌های خود را برای مقابله با این بیماری افزایش دهند.
گزارش نهادهای بهداشتی چین حاکیست اگر وضعیت کنونی تغییر نکند، شمار مبتلایان به مرض قند در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به 150 میلیون نفر در سال 2040 میلادی خواهد رسید.
آمار اداره بهداشت چین نشان می‌دهد که در سال 1980 میلادی کمتر از 5 درصد مردان درچین دیابت داشتند اما اکنون این رقم به 10 درصد افزایش یافته است.
بیماری قند در صورتی که درمان نشود می‌تواند منجر به بیماری قلبی و از کار افتادن کلیه و نابینایی شود.
این در حالی است که پزشکان براین باورند فعالیت‌های فیزیکی مردم چین کاهش یافته و علاوه بر نامناسب بودن رژیم غذایی، سبک زندگی آنان نیز متحول شده است.
آمار سازمان بهداشت جهانی حکایت از آن دارد که 80 درصد نوجوانان 11 تا 17 ساله در چین فعالیت فیزیکی کافی ندارند و بعضاً چاق هستند.
برهمین اساس شمار کودکان زیر پنج سال که بیش از حد چاق هستند در چین به 6 میلیون نفر می‌رسد و نرخ چاقی در جوانان بالای 20 سال از سال 1980 تاکنون 200 درصد بیشتر شده است.