kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
معاون سیاسی امنیتی استاندار:

150 میلیارد ریال برای پاکسازی مناطق آلوده به مین در کردستان نیازاست

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گفت: پراکندگی و نامنظم بودن مناطق آلوده، پوشش گیاهی، بارندگی بالا، رانش زمین و آموزش ناکافی ساکنان از جمله مشکلات حوزه پاکسازی مناطق آلوده به مین در کردستان است و برای رفع این آلودگی به اعتباری افزون بر 150میلیارد ریال نیاز است.



علیرضا آشناگر در همایش علمی جهانی عاری از مین که در سنندج برگزار شد اظهار کرد: برای پاکسازی میادین مین در پنج استان غربی کشور تاکنون 91شهید و 110 جانباز را تقدیم کرده‌ایم.
 وی افزود: مناطق آلوده به مین کردستان تنها محدود به شهرستان‌های مرزی سروآباد، مریوان، بانه و سقز نمی‌شود و مناطقی از شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران نیز به مین آلوده هستند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان اعلام کرد: از ابتدای انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس بیش از 150هزار هکتار از مناطق مرزی و عمقی استان آلوده به مین شدند که پس از پایان جنگ اقداماتی برای رفع این آلودگی‌ها آغاز شد.
آشناگر افزود: هر چند که در کردستان کمترین میزان آلودگی به مین را نسبت به چهار استان ایلام، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی داشته‌ایم اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و سخت گذر بودن مناطق مرزی استان و بارش‌های منطقه شاهد جابجایی مین‌ها و کند شدن روند پاکسازی مناطق آلوده بوده ایم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان اعلام کرد: 500هکتار از اراضی آلوده کردستان نیازمند پاکسازی ویژه هستند چرا که مین‌های کارگذاشته شده در عمق خاک قرار گرفته اند.
وی همچنین از فقدان نقشه کامل مناطق آلوده به مین به عنوان نیازهای اساسی برای تسریع در روند پاکسازی این مناطق نام برد و افزود: خوشبختانه تدوین این نقشه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز دراین نشست گفت: پاکسازی مناطق آلوده به مین به تنهایی از عهده دولت خارج است و بدون مشارکت تشکل‌های مردمی و مؤسسات غیردولتی این مهم انجام پذیر نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: خیلی از مرزنشینان امکان استفاده از زمین‌های زراعی خود را ندارند و نمی‌توانند از این نعمت‌الهی بهره‌مند شوند لذا بر عهده همه ماست که روند پاکسازی مناطق آلوده استان را تسریع بخشیم.