کد خبر: ۷۱۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
طی گفت و گوی تلفنی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان:

رئیس جمهور خواستار خویشتن‌داری طرفین و اجرای کامل آتش‌بس موجود شد

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری و تأکید بر اجرای کامل آتش بس، گفت: تهران خواهان بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است.


حسن روحانی عصر دیروز در تماس‌های تلفنی جداگانه با الهام علی اف و سرژ سرکیسیان روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان احترام کامل به آتش بس موجود در منطقه قره باغ و اجرای دقیق آن شد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی دو کشور همسایه و دوست در جریان این درگیری‌ها بسیار متاسف و آماده است تمامی امکانات خود را برای  حل مسالمت آمیز اختلافات میان دو کشور دوست و همسایه  از طریق گفت وگوهای سیاسی بکار گیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه با تداوم درگیری‌ها، منافع همه ملت‌های منطقه و بویژه ملتهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آسیب می‌بیند و این روند به زیان پیشرفت و توسعه منطقه است، از همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود خواست برای اطمینان از اجرای کامل آتش بس، نظارت دقیق بر آن و بازگرداندن آرامش به مرزهای دو کشور، حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.
روحانی در این گفت وگوها تصریح کرد: منطقه در حال حاضر با بحرانهای بزرگی مواجه است و تروریست‌ها و حامیان آنها همواره در تلاش هستند که بحران را به سراسر منطقه بکشانند. در چنین فضایی هر گونه تنش و درگیری، می‌تواند فضا را برای نیات آنها آماده کند.
روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در این گفت وگوها با تشریح آخرین وضعیت مناطق درگیری و اقدامات انجام شده برای آتش بس و حفظ آن از مواضع اصولی و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت حل و فصل این بحران تشکر و قدردانی کردند.