kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
رئیس کمیسیون صنایع اتاق تهران:

خبری از رشد اقتصادی در سال 95 هم نیست

رئیس کمیسیون صنایع اتاق تهران گفت: خبری از رشد اقتصادی در سال 95 نیست و رکود اقتصادی همچنان ادامه دارد.



مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد رکود موجود در صنایع کشور گفت: آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از رشد منفی 25 درصد اقتصادی در سه ماهه آخر سال 94 در صنایع کشور دارد و این به معنی آن است که صنعت کاملاً در رکود به سر می‌برد و اطلاعات شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی هم مؤید همین مسئله است.
وی پیش‌بینی کرد که از آنجایی که خرید کالای سرمایه‌ای در سه ماهه سوم سال 94 با رشد منفی مواجه بوده حتی در سه ماهه اول سال 95 هم رشد بخش صنعت منفی خواهد بود و تولید کاهش خواهد داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ابراز نگرانی از وضعیت موجود تصریح کرد: اراده جدی برای تغییر شرایط اقتصادی در دستگاه‌های دولتی دیده نمی‌شود و اکثر فعالان اقتصادی معتقدند تنها آزادسازی اقتصاد می‌تواند ما را از شرایط فعلی نجات دهد چرا که در شرایطی که اقتصاد دستوری است و شرایط برای حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم نیست امکان رشد سخت است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق تهران پیشنهاد داد: دولت در سیاست‌گذاری‌های خود به سمت تک‌نرخی کردن ارز و برداشتن سیاست قیمت‌گذاری کالا و کاهش تصدی‌گری پیش برود چرا که اکنون دولت در این زمینه به کندی عمل می‌کند و تفاوت قابل توجهی بین عملکرد این دولت و دولت‌های قبلی دیده نمی‌شود.
پورقاضی به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی ایران در سال 95 اشاره کرد و گفت: این صندوق پیش‌بینی می‌کند که ایران با رشد اقتصادی 4 تا 5 درصدی رو به رو شود، اما منابع داخلی می‌گویند رکود ما همچنان تا تصمیم‌گیری‌های اساسی دولت
 ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق تهران در مورد بهترین راه برای تولید خودروی باکیفیت در بخش خودروسازی کشور نیز گفت: این مسئله تنها با یک راه قابل حل نیست، بلکه نیاز به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها دارد. هم قطعه‌سازان ما باید سرعت خود را در تولید بالا ببرند. قطعه‌سازان ما پراکنده هستند و لازم است، در یکدیگر تجمیع شوند و ما نیاز به ابرتأمین کنندگان در بخش قطعات خودرو داریم.
پورقاضی اضافه کرد: خودرو به شدت تحت تأثیر تصمیمات دولت بوده و سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد در آن انجام می‌شود و برخورد با تأمین کنندگان قطعات ظالمانه است و در پرداخت‌ها اجحاف می‌شود و از طرفی رفتار با مشتریان نسبتاً ضعیف است و میزان رضایت از خودروسازان داخلی به ویژه در خدمات پس از فروش بسیار پایین است.
وی به این نکته اشاره کرد که خودروسازان طی سال‌های اخیر اعتماد مشتریان را از دست داده‌اند و برگرداندن این اعتماد امری زمان‌بر است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق تهران همچنین در مورد قراردادهای خودروسازان خارجی و سرمایه‌گذاری در کشور، گفت: به نظر می‌رسد تمام مذاکرات هنوز در حد حرف باقی مانده و آنها بیشتر مایلند وارداتشان به صورت CKD در داخل کشور باشد و البته خودروسازان هم چندان مایل نیستند که انحصارشان شکسته شود.