kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
سرپرست تعاونی لنجداران گناوه:

محدود کردن کالای همراه ملوان به معیشت لنجداران لطمه می‌زند

سرپرست شرکت تعاونی لنجداران گناوه گفت: محدودیت اخیر در زمینه کالای همراه ملوان (ته لنجی) از سوی گمرک کشور، به معیشت بخش عمده ساحل‌نشینان این منطقه که به دریا وابسته است، لطمه می‌زند.


اسماعیل حاجیانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از زمان ابلاغ نامه جدید رئیس کل گمرک کشور به گمرک‌های استا‌ن‌های ذی‌نفع، لنجداران از سفر به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس خودداری کرده‌اند و معتقدند با اعمال محدودیت‌هایی که در این نامه وجود دارد، فعالیت دریایی مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: کالای همراه ملوان یا ته لنجی یکی از موضوع‌های مهم مورد تاکید مردم در استان بوشهر است و باید برای همیشه ساماندهی شود نه اینکه هر از چند گاهی با تغییراتی که به زیان مرزنشینان است، دچار شود.
سرپرست تعاونی لنجداران گناوه ادامه داد: هیچ کس مخالف مبارزه با قاچاق کالا نیست اما ارفاق در اعطای کالا به ملوانان در قالب ته لنجی روزنه‌ای است که از گذشته برای حمایت از قشر زحمتکش ملوان و مرزنشینان این منطقه لحاظ می‌شده است.
وی گفت: در صورت تداوم توقف فعالیت لنج‌های سفاری، بخش زیادی از جمعیت مرزنشینان دچار تنگناهای اقتصادی خواهند شد و از چهارم فروردین ماه جاری که گمرک رویه قبل تخلیه کالای ملوانی را تغییر داده است،‌روند فعالیت دریایی شناورها متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه مرزنشینان در هشت سال دفاع مقدس اسلحه و مهمات از بندر گناوه برای رزمندگان اسلام در شناورهای خود بارگیری و به جبهه منتقل می‌‌کردند افزود: دولت همواره باید قدردان مرزنشینان این منطقه باشد و کاری نکند که عرصه بر معیشت آنان تنگ شود.
مدیرکل گمرک بندر گناوه گفت: گمرک تابع مقررات دولت است و نامه اخیر رئيس کل گمرک کشور در مورد ته لنجی در اجرای مصوبه سال گذشته هیئت وزیران در ارتباط با کالای همراه ملوان است.
منصور بازیار با اشاره به اینکه در مصوبه هیئت دولت ریز اقلام، نوع و میزان ته لنجی برای ملوانان مشخص شده است، افزود: لنجداران و ملوانان درباره میزان و ارزش کالاهای عنوان شده در مصوبه دولت معترض هستند.