kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
گزارش کیهان

آرامش بیشتر در سفرهای نوروزی با همت نیم میلیون نیروی انتظامی و امدادی

طرح نوروزی جاده‌ها که به منظور تامین امنیت و آرامش سفرهای نوروزی با مشارکت بیش از نیم میلیون نفر در قالب دستگاه‌های مختلف صورت گرفت، دیروز به پایان رسید.



در این طرح ارگان‌های مختلفی از جمله نیروی انتظامی، هلال احمر، سازمان راهداری، وزارت بهداشت، اورژانس، آتش‌نشانی و ... همکاری داشتند و با تلاش عوامل خود که  راحتی تعطیلات را رها کرده و به کمک مردم و مسافران آمده بودند، توانستند خدمات شایانی ارائه بدهند.
نمره 20 به نیروی انتظامی
نیروی انتظامی با حضور گسترده و مناسب در سطح جاده‌ها و همچنین در نقاط شهری توانست نقش ویژه‌ای در کاهش آمار حوادث و سوانح جاده‌ای و همچنین جرایم  شهری داشته باشد.
در همین زمینه رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اعلام پایان طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور به ایسنا گفت: از 25 اسفند سال گذشته طرح نوروزی پلیس راه با همکاری دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سراسر کشور اجرا شد و سرانجام این عملیات که بیش از نیم‌میلیون نفر در آن فعالیت داشتند دیروز به پایان رسید.
کاهش 5 درصدی تصادفات فوتی
سرهنگ نادر رحمانی، با اشاره به آمارهای حوادث این ایام، اظهار داشت: از آغاز اجرای طرح تا پایان 14 فروردین 403 فقره تصادف فوتی در کشور رخ داد که این میزان نسبت به نوروز سال قبل کاهشی پنج درصدی را نشان می‌دهد، کشته‌های سر صحنه تصادفات نیز با کاهشی پنج درصدی رو به رو بود.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور همچنین از وقوع6 هزار و 138 فقره تصادف جرحی در نوروز امسال خبر داد و گفت: تصادفات جرحی در مقایسه با نوروز سال گذشته پنج درصد افزایش داشت و شمار مجروحان نیز افزایشی دو درصدی را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه تصادفات خسارتی در جاده‌های کشور در نوروز امسال 11 درصد کاهش داشت، افزود:‌ البته با اقدامات انجام شده و همچنین همکاری رانندگان شدت تصادفات در نوروز امسال کاهش داشت. در این مدت 2/49 درصد از تصادفات فوتی و جرحی منجر به واژگونی خودروها شده است، عدم توجه به جلو با 5/32 درصد، سبقت غیرمجاز با 7/23 درصد، رعایت نکردن سرعت مطمئنه با 4/22 درصد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با هشت درصد مهمترین علل تصادفات نوروزی بوده‌اند.
شایعترین تخلفات رانندگی
سرهنگ رحمانی با تاکید بر اینکه 7/37 درصد از تصادفات نوروزی در ساعات 18 تا 24 رخ داده است، افزود: پس از آن بیشترین حوادث مربوط به ساعات 12 تا 18 بوده است. حدود 20 درصد تخلفات ثبت شده مربوط به سرعت غیرمجاز بوده و در عین حال نبستن کمربند سرنشینان جلو یا عقب و صحبت با تلفن همراه نیز با 20 درصد، دیگر تخلفات شایع در نوروز را شامل می‌شود.
رحمانی تاکید کرد: 9/51 درصد تصادفات نوروز امسال تا 30 کیلومتری شهرها رخ داده و مابقی در خارج از این محدوده بوده است.
کاهش ۶ درصدی سرقت منزل
رئیس پلیس آگاهی ناجا از افزایش گشت‌های پلیس در حوالی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها خبر داد و بیان داشت: از ابتدای تعطیلات تا 13 فروردین، آمار وقوع جرایم نزدیک به 5 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش داشته است. در ایام تعطیلات نوروز، سرقت منزل، بیش از 6درصد و سرقت خودرو و لوازم داخل آن نیز 5/4 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است؛ ضمن اینکه تمرکز ما در این ایام بر روی این دو سرقت بوده است.
به گزارش نسیم آنلاین، سردار محمدرضا مقیمی از کنترل مجرمان سابقه‌دار در این ایام خبر داد و گفت: ضمن هماهنگی با دادستان کل کشور، مانع از اعطای مرخصی به مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای در این ایام شدیم.
مقیمی رصد روزانه وضعیت جغرافیایی جرم، کنترل سارقان و خریداران اموال مسروقه، راه اندازی اکیپ‌های گشتی آشکار و پنهان برای شناسایی و دستگیری سارقان، به کارگیری نیروهای یگان امداد، یگان ویژه، پلیس افتخاری و نگهبان محله را از دیگر اقدامات برای مقابله با سرقت در این ایام برشمرد.
وی همچنین از تقویت گشت‌های خودرویی و پیاده در اماکن تجاری، طلافروشی‌ها، صرافی‌ها و مناطق آلوده و جرم خیز با کمک پلیس پیشگیری ناجا در این ایام خبر داد.
نیروهای هلال احمر
 ناجی۳ هزار و ۵۰۰ مسافر از مرگ
نیروهای هلال احمر نیز درطرح نوروزی جاده‌ها حضور پر رنگ و مناسبی داشتند.
در همین ارتباط سخنگوی سازمان امداد و نجات گفت: با اقدامات نیروهای امدادی از ابتدای طرح نوروزی سه هزار و ۵۴۷ مسافر از مرگ حتمی در حوادث نوروزی نجات یافته و دوهزارو ۷۲۱ نفر اسکان اضطراری شدند.
به گزارش فارس، ناصر چرخ‌ساز در نشست خبری طرح نوروزی، اظهارداشت: از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین امسال به 86 هزار و 276 نفر امدادرسانی شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش 35 درصد کاهش داشت، همچنین پنج هزار و 153 مورد عملیات امدادی انجام شد که این میزان نیز با کاهش 9 درصدی همراه بوده است.
وی افزود: سه هزار و 315 نفر توسط نیروهای هلال احمر به مراکز درمانی منتقل و 31 هزار و 786 مسافر نیز که در حوادث مصدوم شده بودند از خدمات سرپایی بهره‌مند شدند.
40 درصد ماموریت‌های امداد و نجات
 ترافیکی بوده است
چرخ‌ساز با بیان اینکه نیروهای هلال احمر پوشش 62 درصدی حوادث ترافیکی برون شهری گزارش شده توسط پلیس را انجام داده‌اند، افزود: عملیات‌های جاده‌ای در این مدت کاهش 11 درصدی داشته و 40 درصد ماموریت‌های امداد و نجات ترافیکی بوده و 60 درصد آن شامل امدادرسانی در برف، کولاک، سیل، آب‌گرفتگی، ساحلی و کوهستان بوده است.
سخنگوی سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه پوشش امدادی برف و کولاک 62 درصد نسبت به قبل رشد داشته، افزود: آمار پوشش امدادی در سیل و آب‌گرفتگی نیز 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده، همچنین عملیات کوهستان با کاهش 15 درصدی مواجه بوده است، ضمن اینکه عملیات‌های ساحلی نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است.
397  سورتی پرواز برای امداد هوایی
چرخ‌ساز به عملکرد امداد هوایی اشاره کرد و گفت: 307 سورتی پرواز از ابتدای طرح نوروزی تا پایان آن صورت گرفته و 287 ساعت پروازی داشته‌ایم که بطور کلی 24 نفر آسیب‌دیده به مراکز درمانی توسط امداد هوایی منتقل شدند.
وی با بیان اینکه فوت مصدومان حین انتقال به بیمارستان طی سال‌های گذشته 7 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسئله با افزایش توان کیفی امدادگران و رسیدن به موقع سر صحنه و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها محقق شده است.
حضور 20 هزار جوان داوطلب هلال احمر
 در هزار پایگاه
همچنین رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر نیز از انجام تست قند و فشار خون رایگان حدود 400 هزار مسافر طی نوروز امسال خبر داد و گفت: طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با حضور 20 هزار جوان داوطلب و در قالب یک هزار پایگاه ثابت و سیار در مبادی خروجی و ورودی شهرها و یا در قالب سامانه حرکت‌های امدادی اجرا شد.
مسعود حبیبی اظهار داشت: شانزدهمین طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با ارائه خدمت به حدود پنج میلیون مسافر کار خود را به پایان رساند و این کار به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به مسافران نوروزی از 26 اسفند تا 14 فروردین اجرایی شد.
حبیبی افزود: برنامه‌های ‌آموزشی سازمان جوانان برای فرهنگ‌سازی صحیح رانندگی در طول سال ادامه دارد و تصادفات که یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان است برحسب وظیفه و تعهد سازمان جوانان پیگیری خواهد شد.
خدمت رسانی 2 هزار پایگاه اورژانس
اورژانس کشور امسال نیز در طرح نوروزی با بیش از چهار‌هزار و 950 دستگاه آمبولانس در قالب دو هزار و162 پایگاه زمینی، 21 پایگاه هوایی، دو آمبولانس دریایی و30 دستگاه موتور آمبولانس در جاده‌ها و ورودی شهرها  و با بیش‌از 14 هزار و 600 تکنسین فوریت‌های پزشکی در طول نوروز به مردم خدمات رسانی کردند.
البته سقوط بالگرد اورژانس شیراز در ایام نوروز حین عملیات امدادی که منجر به شهادت جمعی از پرسنل پروازی سپاه پاسداران و اورژانس کشور شد یکی از حوادث تلخ این ایام بود که نشان از اوج ایثارگری و تلاش در راه خدمت به مردم داشت هر چند با بررسی علت این حادثه باید از حوادث مشابه جلوگیری کرد.
 در مجموع نیروهای دیگر بسیاری در این ایام مشغول خدمت رسانی بودند که می‌توان از کادر درمانی بیمارستان‌های کشور، نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، امداد خودرو و ... که در تعطیلات نوروزی با از خود گذشتگی  به مردم خدمت‌رسانی کردند، یاد کرد.