kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
در اولین جلسه مجلس در سال 95

لاریجانی: بر تقویت توانایی موشکی اصرار داریم

نمایندگان مجلس در نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داد.



نخستین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 95،  روز گذشته به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزارشد‌.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بی‌تردید برای نظام و ملت ما مایه مباهات است که ایران عزیز در این شرایط سخت امنیتی منطقه به فضل الهی از امنیت پایداری برخوردار است و حصول این نعمت در پناه همبستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و استواری دراین راه و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و قدرت دفاعی- امنیتی کشور به دست آمده است.
وی در ادامه اضافه کرد: باید در این نکته دقت داشت که روحیه مجاهدانه و توانمندی‌های دفاعی عامل اصلی ثبات و امنیت پایدار ما و قدرت ما در سرکوب تروریست‌ها است. بهانه‌جویی‌های برخی کشورهای غربی در مسئله اخیر موشکی ایران گرچه ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است اما از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی مقتدر امنیت‌ساز منطقه باشد. به همین جهت باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه بعد موشکی مُصِر باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی این مسیر را تنها راه‌حل مشکلات کشور می‌داند و در سال‌های اخیر قوانین مهمی را برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به تصویب رساند که می‌تواند تسهیلات مناسبی را جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به دولت ارائه کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که باید بودجه 95 به تصویب برسد تلاش خواهیم کرد در جهت رونق تولید و تشویق صادرات فرصت‌های جدیدی ایجاد کنیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست علنی خود در سال جدید، رسیدگی به جرئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه را ادامه دادند و ماده 6 آن را به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، به منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حساب‌های انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام نمایند.
همچنین نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 7 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها یا بازخریدی، اخراج، استعفاء و استفاده از مرخصی بدون حقوق، بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه‌شده و کارفرما به استثنای افراد منتقل‌شده به‌عهده بیمه‌شده است.
همچنین دولت موظف شد هر ساله اعتبار لازم موضوع تبصره 2 ماده 28 قانون تأمین اجتماعی مصوب 3/4/1354 را در ردیف جداگانه‌ای در قانون بودجه سالانه پیش‌بینی نماید.

شورایعالی سلامت و امنیت غذایی
همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 8 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، شورایعالی سلامت و امنیت غذایی با شرح وظایف مشخص تشکیل می‌شود.
وکلای ملت مقرر کردند که آیین‌‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر ترکیب اعضای شورا، تشکیلات و شرح وظایف تفصیلی با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌‌رسد.
تعیین تعرفه خدمات سلامت
بهارستان‌نشینان در نشست علنی و در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، مواد دیگری از این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس در ماده 9 این لایحه مقرر شد عقد قرارداد و هرگونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین‌شده برای آن دسته از خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام می‌شود، توسط شرکت‌های بیمه تجاری و سازمان بیمه سلامت ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان ممنوع است. پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی به جز در مواردی که در قوانین خاص معین شده است، بر عهده افراد بیمه‌شده است. منظور از بیمه تکمیلی فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه‌پایه سلامت نیست.
نمایندگان مجلس همچنین در ماده 10 لایحه مذکور شورای عالی بیمه سلامت کشور را مکلف کردند هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیئت وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارائه‎دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی و مبانی محاسباتی واحد و یکسان با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی در شرایط رقابتی و بر اساس بند 8 ماده یک و مواد 8 و 9 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب 3 آبان‌ماه 1373 اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قبل از پایان هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیئت ‎وزیران ارائه کند.
طبق این مصوبه خانه‌ملتی‌ها، آزمایش اجباری برای تأیید سلامت تمامی رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی مشمول بیمه سلامت است.
جابه‌جایی یک ماده در لایحه تنظیم احکام
با جابه‌جایی در مواد الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور از سوی نمایندگان مجلس مشکل نیاز برخی از مواد این لایحه به دو سوم آرای نمایندگان به علت مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه حل شد.
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی مواد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور عنوان داشت: بر اساس نامه‌ای که آقایان مفتح و تاج‌گردون به هیئت رئیسه دادند آخرین ماده الحاقی به این لایحه که تصریح می‌دارد این قانون پس از انقضای قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجراست به عنوان اولین ماده لایحه ارائه شود اما به واسطه اشتباه نگارشی به عنوان آخرین ماده درج شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که این ماده به عنوان اولین ماده از لایحه قرار گیرد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور تا پایان دوره همین مجلس به تصویب خواهد رسید.
مرجع رسمی آمار
نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 11 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس مقرر شد، به منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.
نقشه‌برداری و عکس‌برداری هوایی غیرنظامی
 وکلای ملت در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 12 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‌های پوششی و شهری در مقیاس‌های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیرنظامی، بر عهده «سازمان نقشه‌برداری کشور» است. استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رعایت جهت‌گیری‌های کشور از جمله آمایش سرزمین تهیه و ابلاغ می‌شود.
همچنین در این مصوبه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف شدند دستورالعمل اجرایی این ماده را به منظور نحوه اعمال ملاحظات دفاعی و امنیتی در تولید و انتشار نقشه‌ها و داده‌های مکانی، تهیه و ابلاغ نمایند. نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 13 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.به موجب مصوبه مجلس، به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب اعضای  مشخص تشکیل می‌شود.
تذکرات
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه قرائت شد‌.
ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در تذکری به رئیس‌جمهور اعلام کرد اعمال تحریم‌های پی در پی، نقض مکرر مفاد برجام و فضای مدیریت شده توسط آمریکا در قبال انجام مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و ابراز نگرانی مستمر مقام معظم رهبری این سوال را مطرح می‌کند که چرا از سوی هیئت نظارت بر اجرای برجام اقدام قاطع و متقابلی صورت نمی‌گیرد. ملت ایران منتظر عکس‌العمل صریح و بازدارنده این هیئت است.
ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان در تذکری شفاهی ضمن تشکر از مردم به جهت حضور پر رنگ در عرصه انتخابات، از اظهارنظر برخی افراد درباره صنعت موشکی کشورمان انتقاد کرد و اظهار داشت: به برخی افراد متذکر می‌شوم که بهتر است نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به برجام داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره با کشورهای مشروع است و این موضوع را سابقه انقلاب مشخص و بیان می‌کند، افراد معلوم‌الحالی که فکر می‌کنند این کشور به «مذاکره» نیاز دارد و به «موشک» نیاز ندارد، بدانند اگر همین طرف‌های مذاکره‌ای که با آنها سر میز گفت‌وگو می‌نشینند، روزی بخواهند حماقت کنند، آن زمان این افراد می‌فهمند که «مذاکره» به درد می‌خورد یا «موشک».