kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
ترامپ خطاب به عربستان و ژاپن:

دوران حفاظت مجانی به سر آمده برای محافظت از خود باید پول بدهید

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای چندمین بار تصریح کرد عربستان و ژاپن باید بهای محافظت از خود را که بر عهده آمریکاست پرداخت کنند.


به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا روز شنبه بار دیگر با اشاره به آنچه وی «حباب اقتصادی» خواند، اوضاع اقتصادی آمریکا را نامطلوب دانست و گفت متحدان و شرکای واشنگتن باید هزینه محافظت از خود را به آمریکا بپردازند. وی که در یک تجمع انتخاباتی در «وائوسا» ایالت ویسکانسین صحبت می‌کرد، افزود: «عربستان، آنها آدم‌های خوبی هستند. همه آدم‌های خوبی هستند. آنها بودجه‌ای دارند که غیرقابل تصور است. آنها نفت با کیفیت و گرانی دارند و این نفت را با قیمت ارزانی به دست می‌آورند. یعنی پول خیلی خوبی درمی‌آورند.» وی در ادامه گفت: «ما از آنها محافظت می‌کنیم. باشد، اما چرا ما باید برای زمینی که در آن پایگاه زده‌ایم پول بپردازیم و کرایه بدهیم؟ اصلا چرا باید کرایه بدهیم؟ البته منظورم فقط کرایه نیست، هرچند آن هم پول زیادی است، اما من در مورد پول‌های خیلی خیلی زیاد صحبت می‌کنم. منظورم این است که آنها باید سهم خود را بپردازند، چون ما از آنها محافظت می‌کنیم.»
وی در مورد ژاپن هم با بیان اینکه «واشنگتن از توکیو محافظت می‌کند»، گفت:«مبادلات اقتصادی دو کشور به شدت دچار «عدم توازن» است و در حالی که ژاپن میلیون‌ها دلار خودرو به آمریکا صادر می‌کند، آمریکا صادرات چندانی به ژاپن ندارد.» این نامزد انتخابات آمریکا که پیش از این بارها وعده کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، طرح خدمات درمانی دولت «باراک اوباما» موسوم به «اوباما کر» را لغو کند، بار دیگر با بیان اینکه این طرح هزینه «غیرقابل تحملی» را به آمریکا تحمیل می‌کند و در عین حال کارآمد هم نیست، گفت، «در سال 2017 دیگر خبری از این طرح نخواهد بود». وی به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم اشاره کرد و گفت:‌«در صورت پیروزی در انتخابات، اعضای این ائتلاف و همچنین اعضای سازمان ملل را وادار خواهد کرد که سهم بیشتری در هزینه‌های این نهادها داشته باشند.» او گفت: «می‌گویند که من می‌خواهم ناتو را منحل کنم. نه، من آدم باهوشی هستم، من آدم بسیار بسیار بسیار باهوشی هستم و می‌دانم که دارم چه کار می‌کنم.»
ترامپ پیش از این گفته بود، ناتو سازمانی بی‌خاصیت است و اگر لازم باشد وی از بمب اتم هم استفاده می‌کند. جمهوری‌خواهان وجود فردی مثل ترامپ را برای حزب خود خطرناک دانسته و تلاش زیادی برای اخراج وی می‌کنند اما تاکنون موفق نشده‌اند.