kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
واکنش رسانه‌های غربی به یک‌سال تجاوزگری عربستان

دیلی‌میل: آل‌سعودحریف انصارالله نشد

رسانه‌های غربی پس از گذشت یک‌سال از تجاوز آل‌سعود به یمن اعلام کردند، سعودی‌ها نه تنها موفق به شکست انصارالله نشدند بلکه در گرداب یمن نیز گرفتار شدند.


عربستان در 6 فروردین94 به یمن حمله کرد تاکنون بیش از 7 هزار یمنی در این حملات شهید و هزاران نفر هم زخمی شده‌اند. اما با گذشت یک‌سال از شروع این حملات، عربستان نه تنها نتوانسته به اهداف خود از جمله شکست نیروهای انصارالله و بازگرداندن «منصورهادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن برسد بلکه در «گرداب جنگ یمن» نیز گرفتار شده است. روزنامه الاخبار لبنان، با بررسی نگاه روزنامه‌های غربی به یک‌سال حمله عربستان به یمن نتیجه این حملات را شکست ریاض در تحقق اهداف خود و فاجعه انسانی برای ملت یمن توصیف کرده است.بنابر این گزارش، با گذشت یکسال از تجاوز سعودی‌ها به یمن، رسانه‌های غربی نتایج این جنگ را بطور خلاصه شکست عربستان در تحقق اهداف خود و فاجعه بشری در یمن بیان کرده‌اند و واقعیت حمایت‌های غرب از ائتلاف عربستان و نتایج این جنگ برای کشورهای حامی عربستان را به ویژه با گسترش نفوذ گروه‌های افراطی در یمن سوال‌انگیز می‌دانند. روزنامه «لوموند» چاپ فرانسه در گزارشی به مناسبت نخستین سالگرد این تجاوز نظامی با عنوان «ارتش سعودی در باتلاق یمن محاصره شده است» تاکید کرد، هزاران حمله هوایی نیروهای مسلح سعودی به فرماندهی ریاض، فقط بخش کوچکی از اهداف این جنگ را محقق ساخته است، این جنگ، شکست نیروی هوایی عربستان را در برابر دشمن نشان داد. روزنامه «دیلی میل» انگلیس هم با اشاره به اینکه «عربستان، فقط اندکی از اهداف خود را در یمن محقق ساخته» تاکید کرد، «سعودی‌ها نتوانسته‌اند حوثی‌ها را شکست بدهند.» روزنامه «ایندپندنت» انگلیس هم تاکید کرده «درک ادعاهای عربستان مبنی بر اینکه اهداف خود را محقق ساخته، دشوار است چون حوثی‌ها همچنان بر صنعا، پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمالی این کشور سیطره دارند.»
روزنامه «نیویورک تایمز» چاپ آمریکا اما با اشاره به حمایت واشنگتن از تجاوزگری آل‌سعود تأکیدکرده که آمریکا تا زمان توافق هسته‌ای با ایران، به رضایت سعودی‌ها نیاز داشت و این موضوع باعث شد تا دولت «باراک اوباما»، این واقعیت را که حمله نظامی (عربستان به یمن) «درازمدت، خونبار و بدون نتیجه» خواهد بود نادیده بگیرد. روزنامه «گاردین» انگلیس هم طی گزارشی با عنوان «یک سال زندگی شرم‌آور» نوشت، ادامه سیاست صادرات سلاح از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه به عربستان و نادیده گرفتن حملات سعودی‌ها به یمن، باعث شد تا این کشورها شریک بخشی از جنایت‌های صورت گرفته در یمن باشند.
تداوم پیشروی انقلابیون
از سوی دیگر، یکی از فرماندهان جنبش انصارالله اعلام کرده  «نیروهای کمیته‌های انقلابی پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌ها و مزدوران سعودی، همه مناطق شمال و غرب استان تعز را تحت سیطره خود گرفتند.» به گزارش شبکه المسیره انصارالله به مرکز شهرستان الوازعیه در استان تعز و ورزشگاه و روستاهای آن و تعدادی رشته کوه این منطقه که مقرهای دولتی در آنجا واقع شده تسلط یافته‌اند.  ارتش و کمیته‌های مردمی یمن  همچنین عصر شنبه نیروهای «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن و مزدوران ائتلاف سعودی را در پایگاه نظامی «غرق ناو» در جوف مجددا با موشک بالستیک «قاهر 1» هدف قرار دادند.  خبر دیگر اینکه، «محمد عبد السلام»، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله اعلام کرد، مذاکره با طرف عربستانی بدون هیچ پیش شرط و پس از اطمینان از اجرای آتش‌بس در تاریخ توافق شده ممکن است. وی تاکید کرد، گفت وگو در سایه جنگ تنها باعث تشدید جنگ و شعله‌ورتر شدن آتش فتنه خواهد شد. «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن روز جمعه دور بعدی گفت‌وگوهای صلح را 18 آوریل (30فروردین) و در کویت اعلام کرد.