kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

تحرکات بی‌سابقه ارتجاع عرب و آمریکا در منطقه به روایت نشریه آمریکایی

کشورهای مرتجع عرب حاشیه جنوب خلیج فارس در کمتر از یک سال، 33 میلیارد دلار سلاح فقط از آمریکا خریداری کرده و به طور بی‌سابقه‌ای تحرکات نظامی خود را در منطقه افزایش داده‌اند.



هفته‌نامه تخصصی امور نظامی و فناوری «دیفنس نیوز» چاپ آمریکا در تازه‌ترین شماره خود به «تحرکات بی‌سابقه نظامی» برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و فعالیت‌های نظامی آنها که با مشارکت آمریکا صورت گرفته اشاره کرده است.
به گزارش تسنیم، این هفته‌نامه با اشاره به جنگ یمن به سرکردگی آل سعود نوشته: این کشورها اقدام به خرید مقادیر بسیار زیادی سلاح شامل موشک‌های بالستیک و دفاع هوایی، هلی‌کوپترهای هجومی، ناوهای پیشرفته و موشک‌های ضد زره نیز کرده است که بابت آنها چیزی بالغ بر 33 میلیارد دلار به آمریکا پرداخت کرده است...
به علاوه، این کشورها در طول یک ماه پنج مانور و تمرین نظامی با نام‌های «رعد شمال»، «پرچم صحرا»، «باز جزیره» و... برگزار کرده‌اند که تاکنون سابقه نداشته است. به نوشته این نشریه آمریکایی کویت و قطر نیز منتظر موافقت آمریکا برای خرید 40 فروند هواپیما از نوع اف 18 و 72 هواپیمای اف 15 هستند. تقریبا در تمام این فعالیت‌ها، آمریکا به نوعی نقش داشته است.
تحلیلگران معتقدند کشورهای مرتجع عرب همزمان با افزایش فعالیت‌های نظامی و تسلیحاتی از تروریست‌های تکفیری نیز به شدت حمایت می‌کنند و همه این تحرکات بنا به درخواست آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد.
با توجه به این تحرکات و مواضع معلوم آمریکا و ارتجاع عرب در قبال ایران، علت خیز آمریکا و متحدان غربی این کشور علیه توانمندی‌های موشکی ایران را می‌توان راحت‌تر درک کرد. با این اوصاف، ادامه فعالیت‌های موشکی ایران بیش‌از پیش اهمیت می‌یابد و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز می‌بایست با شدت مقابل چنین زیاده‌خواهی‌های خطرناکی بایستند.