kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
انتقاد جدی رئیس قوه قضائیه از برخی مواضع انتخاباتی

چرا باید مسئولان در درون کشور با ضد انقلاب همنوایی کنند؟!

رئیس قوه‌قضائیه گفت: اینکه ضدانقلاب قصد داشته برخی چهره‌های منصوب به رهبر انقلاب مثل رئیس قوه‌قضائیه که منصوب رهبری است و امام جمعه برخی استان‌ها، به مجلس خبرگان راه نیابند مهم نیست، بلکه همنوایی عده‌ای در داخل با «ضدانقلاب خارج‌نشین» بسیار شنیع است.


آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنرانی دیروز خود در جمع رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور اظهار کرد: متاسفانه راحت از کنار این قضیه گذشتند در حالی که {سؤال این است که} چرا باید مسئولان در درون کشور با ضدانقلاب همنوایی کنند؟! از چند ماه مانده به انتخابات، بمباران تبلیغاتی می‌کنند مبنی بر اینکه رئیس قوه‌قضائیه بر احکام قصاص و اجرای حدود پافشاری دارد. پافشاری بر اجرای حدود الهی نه تنها بد نیست بلکه افتخار است و ضدانقلاب هم حرف‌هایی زده و ممکن است با احکام قرآن هم مخالف باشد، اما اینکه متاسفانه عده‌ای در درون کشور لیست بدهند و همان حرف‌های ضدانقلاب باشد، درست نیست.
آملی لاریجانی ادامه داد: به عنوان مثال در استان‌هایی مثل مازندران، کرمان یا جاهای دیگر می‌گفتند به کسانی رأی بدهید که ناشناخته باشند! این بحث یک بحث شخصی نیست  بلکه بحث این است که چگونه می‌توان از کنار این کار قبیح، زشت و شنیع به آسانی گذشت؟ اینکه عده‌ای در کشور لیست بدهند و افرادی در آن باشند که ضدانقلاب خارج نشین خواسته است؛ باید به هوش باشیم و زشتی این کار را تبیین کنیم. کسانی که مدعی همراهی با رهبر انقلاب هستند بگویند کجا رهبر انقلاب دنبال حذف منصوبان خود بوده است؟
مخاطرات استضعاف قوه‌قضائیه
رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنان خود به مشکلات و چالش‌های پیش روی قوه‌قضائیه از جمله کمبود نیروی انسانی و اعتبارات اشاره کرد و گفت: «در طول این شش سال، به طور مکرر به دولت و مجلس گفته‌ایم که بنای دستگاه‌قضایی از لحاظ اعتبارات از ابتدا ضعیف گذاشته شده و این دستگاه «مستضعف» نگه داشته شده است.
آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضایی باید در کشور محترم باشد و احترام هم به اشرافی‌گری نیست، اما باید وضعیت و اعتبارات به مقداری باشد که قوه‌قضائیه برای داشتن یک ساختمان معمولی هزار مکافات نکشد و قضات مثل آواره‌ها دنبال خانه نگردند بلکه خانه سازمانی داشته باشند.رئیس قوه‌قضائیه اضافه کرد: مسئله قضا در کشور ما یک مسئله اساسی است و با زندگی روزمره مردم کار دارد. ما دنبال اشرافی‌گری نیستیم اما وضع امروز دستگاه قضا هم وضع خوبی نیست. مشکلات دستگاه قضا را بارها به دولت و مجلس گفته‌ایم و البته محدودیت‌های دولت و فشارهای ناشی از تحریم را درک می‌کنیم اما می‌توان مهربان‌تر با قوه‌قضائیه رفتار کرد.آملی لاریجانی ادامه داد: ما گلایه داریم که گاهی دستگاه قضایی از خود درآمد نشان می‌دهد این را هم نمی‌پذیرند! می‌گویند دولت بیش از این ندارد و دستگاه قضا با افزودن ناچیزی به تعرفه‌ها، درآمدزایی می‌کند اما این را هم نمی‌پذیرند.
رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، حداقل‌ها در برنامه ششم توسعه برای دستگاه قضا تامین شده است، افزود: این وضعیت را طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس کردیم و قرار است معظم له نیز به مجلس شورای اسلامی منعکس کنند تا با دستگاه قضا در مسئله اعتبارات همکاری شود.
کمبود امکانات گسترده
آملی لاریجانی با انتقاد از وضعیت فعلی و اشاره به نارضایتی مردم، گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه عده زیادی از مردم هنوز ناراضی هستند و دلیل آن هم روشن است. گاهی اوقات ارزیابی‌ها از دستگاه قضا بدون توجه به محدودیت در امکانات صورت می‌گیرد و این خیلی غیرمنصفانه است. مثلاً در کوچه و بازار راه می‌افتند و از مردم می‌پرسند که از سرعت دستگاه قضایی راضی هستند یا خیر؟ مردم هم پاسخ می‌دهند راضی نیستند. اینکه یک قاضی در ماه 100 تا 250 پرونده را رسیدگی کند، واقعا فراتر از توان یک نفر است. به جای اینکه این طور ارزیابی کنند بگویند که به ما چه مقدار امکانات داده‌اند؟
رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضا حتماً کاستی‌هایی دارد افزود: از همه رسانه‌ها تقاضا دارم بیایند مجموعه امکانات، تعداد نیرو و پرونده‌های وارده به شعب را ببینند و بعد بگویند قوه قضائیه کار می‌کند یا خیر؟ امروز اگر نتیجه مطلوبی نیست به خاطر آن است که امکانات به ما نمی‌دهند.
پیگرد جوسازی دانه درشت‌ها
آملی لاریجانی همچنین به حفظ استقلال قوه‌قضائیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در پرونده‌های کلان، فضاسازی رسانه‌ها خیلی زیاد شده است و احتمال می‌دهیم در پس پرده این فضاسازی‌ها چیزی نهفته باشد. تحت فشار گذاشتن قوه‌قضائیه کار صحیح و درستی نیست.
وی توضیح داد: جوسازی، شانتاژ کردن به ویژه در پرونده‌های کلان و جاهایی که اصحاب قدرت حضور دارند به خصوص در رسانه‌ها خلاف است و اگر به یک حد نامعقول برسد، قوه‌قضائیه حتماً باید تعقیب کند زیرا اخلال در امر رسیدگی محسوب می‌شود.
نظارت بر قضات و وکلا
وی در ادامه به بحث تشدید نظارت‌ها و سالم‌سازی محیط دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر قضات و کارمندان دستگاه قضا که باید نظارت‌ بر روی آنها مستمر باشد، کسان دیگری هم در دستگاه قضایی هستند. متاسفانه گاهی وکلا از حیطه حرفه‌ای کار خود بیرون می‌روند و کارهای دیگری که به نحوی «کارچاق‌کنی» است انجام می‌دهند.
رئیس قوه‌قضائیه توضیح داد: متاسفانه حرف‌های خلافی را به قضات منصوب می‌کنند و پول‌هایی از مردم می‌گیرند و می‌گویند بخشی از آن مربوط به قاضی است که حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه و رؤسای دادگستری باید نسبت به این مسائل توجه داشته باشند.
اعدام سارقان مسلح و زورگیران
آملی لاریجانی همچنین به موضوع امنیت در کشور و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: مردم نباید وقتی از خانه بیرون می‌آیند نگران سارقین، کیف قاپان و زورگیران باشند و در اینجا نقش دادستان و دادگستری‌ها بسیار مهم است. گرچه خوش نداریم عدد و رقم اعدام بالا برود ولی نسبت به حفظ امنیت در کشور و برخورد با اشرار، سارقین مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر باید جدی بود.
رئیس دستگاه قضا به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها تاکید کرد که این مجرمان را هر طور شده دستگیر و به عنوان «محارب» محاکمه کنند.
قرار بود برجام مشکلات را حل کند
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تصویب برجام اشاره کرد و گفت: برجام و تصویب آن یکی از صحنه‌های مهم در سیاست‌ کشور بود که قرار بود آثار بسیار مهمی هم داشته باشد.
وی تصریح کرد: تلاش مهم مسئولان و دولت بر این عرصه و در نگاه بالاتر تلاش همه قوا و در رأس آنها مقام معظم رهبری که با تبیین خطوط قرمز نقشه راه را ترسیم کرده بودند، منجر به آن شد که برجام به نتیجه برسد که رهبری هم آن را با قیودی پس از تصویب مجلس تأئید کردند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امیدواریم برجام بتواند کار دولت را تسهیل کند و نقش مؤثری در روند اجرایی کشور داشته باشد. هر چند که می‌دانیم آنقدر کشورهای سلطه‌گر فشار وارد می‌کنند تا این موضوع را از مسیر درست خارج کنند اما باید بنشینیم و ببینیم در نهایت چه می‌شود.