kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
معاون رئیس‌جمهور:

روستا نشینان به حاشیه‌نشینی در شهرها روی‌ آورده‌اند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: 60 درصد کارتن‌خواب‌های تهران و حاشیه‌نشینان کلانشهرهای کشور، روستاییان و عشایر هستند.


به گزارش ایرنا سیدابوالفضل رضوی در نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی شهرستان‌ها و بخش‌های خراسان رضوی افزود: از سویی 70 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) نیز روستاییان و عشایرند.
وی با بیان اینکه این افراد از سختکوش‌ترین اقشار جامعه هستند، اظهار کرد: بهره‌وری پایین در اقتصاد روستایی و نبود عدالت بنیانی و اساسی، که در اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب مورد تاکید است، در روستاها وجود ندارد و این موجب چنین وضعیتی شده است.
وی تصریح کرد: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، درونزایی و مردم محوری در اقتصاد کشور و مناطق مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امروز شاهد تخلیه گسترده روستاها و رشد حاشیه‌نشینی در کلانشهرهای کشور هستیم، گفت: مشکلات روستاییان مختص و محدود به خود این جمعیت نیست و به همه کشور منتقل می‌شود و همه مناطق را متاثر می‌سازد.
وی با تاکید بر اینکه نظام برنامه‌ریزی کشور از قبل از انقلاب نظامی شهر محور بوده است، افزود: این وضعیت همچنان ادامه دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز نظام برنامه‌ریزی کشور اصلاح نشده است.
وی گفت: با وجود ارائه خدمات زیربنایی، جمعیت روستایی ما همچنان روند کاهشی دارد و در مقابل حاشیه‌نشینی رو به افزایش است.
وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های روستایی کامل نبوده و روستاییان ما نیازمند همان رفاه نسبی هستند که شهرنشینان از آن برخوردارند، زیرا براساس بررسی صورت گرفته روستایی امروز با روستایی 40 سال قبل تفاوت ماهیتی دارد.
وی توضیح داد: آن زمان حدود یک درصد جمعیت روستایی باسواد بود اما امروز هر پنج خانوار روستایی یک تحصلیکرده دانشگاهی دارند و نرخ سواد روستاهای کشور 78 درصد
 است.
وی گفت: امروز 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما سهم ایران از اقتصاد 8 میلیارد دلاری تولید محصول و فرآوری آن تنها 620 میلیون دلار است.