kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
نیویورک تایمز:

عقب‌نشینی ریاض از لبنان نفوذ ایران را افزایش می‌دهد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: عقب‌نشینی ریاض از لبنان به‌جای مقابله با جمهوری ‌اسلامی، افزایش نفوذ ایران را در پی خواهد داشت. با این تاکتیک شانسی برای تحت فشار گذاشتن لبنان در جهت محدود کردن حزب‌الله نیست.


«نیویورک تایمز» در مقاله‌ای با عنوان «عربستان با قطع کمک مالی به لبنان در را به روی ایران باز می‌کند» به تحلیل قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس درباره تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان و تاثیر آن بر مناسبات تهران - بیروت، پرداخت.
در این مقاله که همراه با عکس معناداری از اجتماع حامیان حزب‌الله در لبنان که همراه با تصویر امام خمینی‌(ره) است، آمده است: با وجودی که ایران و عربستان سعودی در دو سوی جنگ نیابتی خونین و تلخ سوریه قرار دارند، اما دو رقیب متخاصم تنش در لبنان را تحت کنترل داشتند. اما ناگهان گویی عربستان سعودی لبنان را شاید بیش از پیش در مشت حزب‌الله و حامی‌اش ایران رها می‌کند.
نیویورک تایمز درباره سیاست عربستان در قبال حزب‌الله می‌نویسد: به نظر می‌رسد ریاض به جای رقابت با ایران در پشت صحنه تصمیم گرفته است لبنان را برای حمایت حزب‌الله از ایران در سوریه مجازات کند. عربستان با قطع میلیاردها دلار کمک مالی از گردشگران سعودی خواسته است از سفر به لبنان پرهیز کنند و حزب‌الله، قویترین سازمان سیاسی، اجتماعی و نظامی‌‌ لبنان، را یک گروه تروریستی خوانده است.
این روزنامه آمریکایی بر این باور است که ایران تاکتیک‌هایش در لبنان را تغییر نداده است، اما عربستان به یک رشته تحرکات جدید در چارچوب سیاست خارجی مورد نظر پادشاه جدید و فرزندش دست می‌زند.
به گزارش جام نیوز، نیویورک تایمز تصمیم عربستان مبنی بر عقب‌نشینی در لبنان به‌جای مقابله با ایران را مایه شگفتی می‌داند و می‌نویسد: اقدامی که خطر افزایش نفوذ ایران و چند تکه شدن رقبای منطقه‌ای را دربر دارد. این تاکتیکی است که عملا هیچ‌کس این‌جا فکر نمی‌کند شانسی برای تحت فشار گذاشتن لبنان در جهت محدود کردن حزب‌الله داشته باشد.
بر پایه مقاله نیویورک تایمز، چهره‌های سیاسی تمام جناح‌ها در لبنان می‌گویند درخواست عربستان از لبنان برای محکومیت ایران و حزب‌الله غیر واقعی است.
این نشریه در همین‌باره می‌افزاید: «ولید جنبلاط»، رهبر دروزی‌ها که اخیرا با جریان مستقبل ائتلاف کرده است، به یک رسانه اپوزیسیون سوریه، می‌گوید: اگر بعضی فکر می‌کنند که حزب‌الله به خاطر موضع‌گیری کشورهای عرب از سوریه بیرون خواهد آمد، باید بدانند آن‌ها چنین نخواهند کرد.
نیویورک تایمز تاکید کرد: حتی جریان مستقبل، نزدیک‌ترین متحد عربستان سعودی در لبنان، نتوانسته است حزب‌الله را گروه تروریستی بخواند و در بیانیه‌ای به این بسنده کرده که حزب‌الله در فعالیت‌های تروریستی نقش داشته است.