kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
معاون سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد

بخش مهمی از مصرف فرآورده‌های خون نابجاست

معاون فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان اهدای خون در این سازمان متناسب با آمار جمعیتی استان‌های کشور است، گفت: بخش مهمی از مصرف فرآورده‌های خون در کشور غیرضروری و نابجاست.


به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، «کریم شمس»  افزود: مشکلات بسیاری در حوزه خون وجود دارد که از موارد آن می‌توان به عدم مصرف بهینه از فرآورده‌های خون اشاره کرد که در حال حاضر آمارهای موجود رضایت‌بخش نیست و به کنترل بیشتری نیازمند است.
معاون فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در حوزه مدیریت مصرف بهینه خون اقداماتی صورت گرفته است که از موارد آن می‌توان به استقرار سیستم نظارت بر مصرف خون و عوارض ناشی از آن یا به عبارتی سیستم هموویژلانس و ارائه فرآورده‌های نوین اشاره کرد.
وی اضافه کرد: خون‌های اهدا شده‌ای که به سازمان انتقال خون ایران ارسال می‌شود جداسازی شده و به فرآورده‌های مختلفی از جمله خون فشرده، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود.
شمس  به مهمترین نیاز خون در استان‌های کشور اشاره کرد و اظهارداشت: هراستان متناسب با توزیع جمعیتی خود نیازهای بخش خون را دریافت می‌کند که البته 5 استان کلان کشور از جمله استان تهران با بیش از 350 واحد اهدای خون بیشترین آمار نیازها را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌ مناسبی در حوزه خون و خدمات آن دارد، گفت: شاخص‌ها و ظرفیت‌های مهمی در بخش خون این سازمان وجود دارد چراکه تا به امروز توانسته‌ایم در تأمین نیاز خون جزو کشورهای پیشرو در منطقه باشیم.