kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 عدم تناسب سود تسهيلات مسكن با درآمد
آرمان
این روزنامه حامی دولت از سود بالای وام مسکن انتقاد کرده است:‌ قاعدتا در شرايط فعلي اقتصادي كه قدرت خريد مردم نسبت به رشد قيمت مسكن عقب مانده است، دولت بايد در اين انديشه باشد كه به نحوي قدرت خريد مردم را افزايش دهد، بنابراين افزايش تسهيلات بانكي مي‌تواند يكي از عوامل رشد معاملات مسكن و بازگرداندن رونق به بازار مسكن باشد. حال بايد به نحوي اين امر صورت گيرد كه امكان بازپرداخت اقساط و بهره‌برداري عموم دهك‌هاي ضعيف و متوسط جامعه از تسهيلات فراهم باشد، اما اگر قرار باشد تسهيلات ۱۶۰ ميليون توماني ماهانه ۳/۲ ميليون تومان قسط داشته باشد بخش گسترده‌اي از خانه اولي‌ها و زوج‌هاي جوان از پس پرداخت آن برنمي‌آيند و امكان پرداخت اين قسط براي آنها فراهم نيست. بنابراين شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي و همينطور وزارت راه و شهرسازي بايد به سمت و سويي حركت كنند كه قدرت تسهيلات را از ۱۲ سال، حداقل به ۲۴ سال افزايش دهند و همينطور سود بانكي را از ۱۴ درصد كاهش دهند. چرا كه دستمزد آحاد جامعه با اين مقدار از سود تسهيلات بانكي سنخيت ندارد.
امروزه برخي بانك‌ها و كارشناسان وام مسكن را با وام كالا و خودرو مقايسه مي‌كنند، عموما قياس سود وام مسكن با سود وام كالا يا خودرو اشتباه است و بايد ارائه وام مسكن جدا از ساير وام‌ها در نظر گرفته شود. بايد اشاره داشت كه امروزه شرايط جامعه ما به گونه‌اي نيست که مردم بتوانند چنين وام‌هايي را دريافت كنند. اصل وام براي كساني است كه جزو اقشار ضعيف و متوسط جامعه هستند و قاعدتا اين اقشار از جامعه هم امكان اينكه بتوانند 2/3 ميليون تومان تسهيلات را ماهانه بازگردانند وجود ندارد.

تعیین دستمزد کارگران بدون حضور نمایندگان آنها
جهان صنعت
این روزنامه حامی دولت نوشته است: جلسه تعیین مزد از چندین هفته قبل در حال برگزاری است و نمایندگان کارگران اصرار بر تعیین مزد براساس سبد معیشت داشتند اما در مقابل نمایندگان دولت و کارفرمایان تاکید دارند که مزد باید مطابق نرخ تورم تعیین شود. طی یک اقدام ناگهانی نمایندگان کارگران از جلسات تعیین مزد حذف شدند و اجازه حضور در جلسات را نخواهند داشت اما با تمام اوصاف از دولت خبر می‌رسد که مزد در راستای نرخ تورم بین11 تا 15 درصد در نوسان است. همانطور که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرده که دستمزد امسال بیشتر از نرخ تورم است پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت دستمزد 13درصد افزایش یابد. از طرف دیگر کارفرمایان نیز در شرایط رکود اعتقاد دارند که افزایش حقوق بیشتر از تورم امکان‌پذیر نیست و حتی بعضا‌ بیان می‌کنند اگر رکود به وضعیت فعلی ادامه‌دار باشد،‌ امکان افزایش مزد به حد تورم هم غیرممکن است.

از 516 طرح عمراني مقررشده در بودجه 94 تنها 62 طرح خاتمه يافت
تعادل
این روزنامه اصلاح‌طلب از ناکامی دولت یازدهم در اجرای طرح‌های عمرانی خبر داده است: آمارهاي رسمي نشان از كاهش 26درصدي نسبت عملكرد اعتبارات عمراني به اعتبارات هزينه‌اي طي 18سال اخير دارد.
طي سال‌هاي 76 تا 94 نسبت عملكرد طرح‌هاي عمراني به اعتبارات هزينه‌اي با وجود نوساني بودن، در مجموع سير نزولي داشته؛ به‌طوري‌كه به‌تدريج از 45درصد در سال 76 براساس پيش‌بيني به 16درصد در سال 94 خواهد رسيد. در واقع طي 18سال اخير به‌تدريج سهم عمده‌اي از منابع بودجه عمومي دولت صرف امور هزينه‌‌اي شده و سهم اعتبارات عمراني كاهش يافته است. در بودجه 92 براي اعتبارات طرح‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي رقم 38 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود كه تا پايان سال تنها 20هزار ميليارد تومان آن محقق شد... هرچند در سال 93 از 41هزارميلياردتومان مصوب اعتبارات طرح‌هاي عمراني در بودجه، 27هزارميليارد آن تحقق يافت اما شرايط در سال 94 سخت‌تر شده و نسبت عملكرد عمراني به هزينه‌اي به 16درصد رسيد. هرچند دولت با اجراي اقداماتي همچون ايجاد بازار بدهي و تزريق منابع مالي به طرح‌هاي عمراني در قبال بسته خروج از ركود اراده بر تغيير وضعيت نامطلوب طرح‌هاي عمراني كرد اما تحول چنداني اتفاق نيفتاد و به‌ازاي هر 10واحد اعتبار هزينه‌اي 1/6واحد اعتبار تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي پرداخت شد. مركز پژوهش‌هاي مجلس پيش‌بيني مي‌كند در سال 95 اين روند همچنان ادامه داشته باشد؛ چراكه ارقام تخميني در لايحه بودجه 95 با بيش‌برآوردي همراه است...
براساس قانون بودجه 94 مقرر شده بود 516 طرح عمراني در اين سال خاتمه يابد اما تنها تاكنون 62 طرح عمراني خاتمه يافته و براي 454 طرح عمراني باقيمانده اعتباري برابر 45 هزار ميليارد ريال براي سال 95 و ميزان 184هزار ميليارد ريال اعتبار براي سال‌هاي بعد در لايحه پيش‌بيني شده است.

هیچ تغییری در زمینه رونق بازار خودرو ایجاد نشد
جام جم
غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران اتومبیل با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو به خبرنگار جام‌جم گفت: با وجود فرارسیدن ایام پایانی سال که هرساله رونقی قابل توجه در بازار خودرو ایجاد می‌کرد، امسال نه تنها خبری از رونق در این صنف نیست بلکه نمایشگاه‌داران به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌هایشان به فکر تغییر شغل افتاده یا واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.
قاسمیان افزود: گرچه تسهیلات خرید خودرو قرار بود رونق بازار را به ارمغان آورد، اما هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نشد و بحث فروش وکالتی این خودروها در بازار بیشتر شد که بیانگر نقص موجود در این طرح است.
وی درباره آینده قیمت خودرو اضافه کرد: به روشنی نمی‌توان درباره قیمت خودروها در سال آینده اظهار نظر کرد اما آنچه مسلم است دربخش خودروهای وارداتی، قیمت ارز و تعرفه نقش تعیین‌کننده داشته و در بخش خودروهای داخلی، تولیدکنندگان تعیین‌کننده قیمت هستند اما با توجه به روند سال‌های گذشته نباید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم چون خودروسازان با اشاره به افزایش برخی هزینه‌هایشان مثل دستمزد اقدام به افزایش قیمت خواهند کرد درحالی که واقعا بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

سوئيفت ايران آزاد شد ولي وصل نشد!
جوان
روزنامه جوان از ادامه تحریم‌های بانکی گزارش داده است:‌ در حالي 46 روز از برجام مي‌گذرد كه هنوز فعاليت‌ بانكي يا همان سوئيفت در حوزه بین‌الملل شروع نشده است، اين در حالي است كه معاونت وزارت خارجه، سفير ايران در برلين و معاونت نظارتی بانک مرکزی دليل تعلل بانك‌هاي اروپايي از برقراري روابط با ايران را ترس از تنبيه آمريكا معرفي كردند، از سوي ديگر طبق آنچه تاكنون به صورت رسمي در زمينه برقراري روابط بانكي ايران با كشور‌هاي اروپايي اعلام شده، فقط بانك صنعت و معدن گشايش اعتبار انجام داده و قرار است طي روزهاي آينده هم بانك ملي به اين شبكه اضافه شود .در واقع اگرچه توافق برجام از سوی ایران عملی شده اما آمریکا «برجام سایه»‌ای را هم ترتیب داده که براساس آن بانک‌های اروپایی از ترس تهدید آمریکایی‌ها حاضر به تعاملات پولی نیستند و همچنان بازرگانان و بخش اعظم سیستم بانکی با مشکل ارتباط با سوئیفت مواجه هستند.