kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران:

مسکن با وام 160 میلیونی از خواب بیدار نمی‌شود

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به ورود بخش مسکن به چهارمین سال رکود خود گفت: وام 160 میلیونی به دلیل عدم شمولیت و اقساط بالا تاثیر خاصی در بیدار شدن بخش مسکن از خواب عمیق نخواهد داشت.



به گزارش ایسنا، حسن محتشم در نشست خبری دومین کنفرانس و نمایشگاه انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران اظهار کرد: وام 160 میلیونی که مخصوص خانه اولی‌هاست تا زمانی که دوره انتظار آن برنیاید وارد بازار نمی‌شود. همچنین متقاضیان این وام کمتر از متقاضیان وام 80 میلیونی خواهند بود، چون همه اقشار از عهده بازپرداخت آن برنمی‌آیند. از سوی دیگر به دلیل این که این وام گروه خاصی را دربر می‌گیرد شمولیت آن پایین است. لذا تاثیر خاصی بر خروج از رکود مسکن نخواهد داشت اما می‌تواند به عنوان یک مسکن قوی عمل کند.
وی افزود: وام 160 میلیونی با بهر‌ه‌اش بالای 300 میلیون تومان درمی‌آید در حالی که ممکن است زمانی که اقساط وام تمام شود ملک خریداری شده بیش از 250 میلیون تومان ارزش نداشته باشد.
رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران اظهار کرد: بازار مسکن تابع اقتصاد کلان است و برای این که از رکود خارج شود،‌ دولت باید از منابع و راهکارهای دیگر استفاده کند.
محتشم ارائه 1300 میلیون تومان یارانه بافت‌های فرسوده را از جمله این اقدامات دانست و ادامه داد: بیش از 10 درصد یارانه بافت‌های فرسوده جذب نشده است. همچنین تزریق منابع از صندوق توسعه ملی می‌تواند راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل بانک‌های خصوصی بیش از 70 درصد قیمت ملک را وام می‌دادند که بانک مرکزی جلوی این اقدام را گرفت. اما هم‌اکنون احیای این فرآیند می‌تواند به کسادی بازار مسکن کمک کند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران پیش‌بینی کرد: تا اواسط سال آینده اتفاق خاصی در بخش مسکن نمی‌‌افتد و با توجه به اجرای برجام شاید بتوان تغییراتی را در بخش مسکن از اواسط سال آینده مشاهده کرد.