kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴

کشف سکونتگاه با قدمت پنج هزار سال در اورامان کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از کشف سفال‌های مربوط به اواخر دوره مس و سنگ توسط تیمی از باستان‌شناسان در منطقه اورامان در کردستان خبر داد.

 

سیدمحسن علوی افزود: تیمی از باستان‌شناسان در بررسی یک پناهگاه صخره‌ای در ارتفاعات مشرف به رودخانه سیروان در نزدیکی روستای ناو شهرستان سروآباد، آثاری با قدمت بیش از پنج هزار سال کشف کرده‌اند.
او گفت: آثار یافت شده شامل مجموعه‌ای غنی از سفال‌های شاخص دوره مس و سنگ همراه با ابزارهای سنگی ساخته شده از سنگ چخماق است.
وی گفت: سفال‌های یاد شده شامل قطعاتی از سفال‌های پوک همراه با پوشش قرمز رنگ بوده که یکی از گونه‌های سفال شاخص این دوره در زاگرس است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز گفت: کشف اخیر از نتایج بررسی و کاوش باستان شناسی منطقه اورامان است.
او اظهار کرد: این برنامه پژوهشی از اواخر سال گذشته آغاز شده و تاکنون منجر به کشف و کاوش تعداد قابل توجه‌ای مکان باستانی شده که امکان بازسازی پیشینه سکونت انسان در منطقه را از پیش از پنجاه هزار سال قبل تا قرون اخیر فراهم آورده است.
وی گفت: این نخستین بار است که در مناطق کوهستانی اورامان آثاری از این دوره که باستان‌شناسان آن را دوره مس و سنگ جدید می‌گویند، یافت شده است و کشف یاد شده نشانه تداوم و گسترش استفاده از غارها و پناهگاه‌های منطقه توسط گله‌داران در نیمه دوم هزاره چهارم پیش از میلاد است.
اورامان از مناطق باستانی ایران است و قدمت آن به بیش از 5 هزار سال قبل برمی‌گردد.