kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
در گزارش سالانه حقوق بشر مطرح شد

آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری ایران آزاد نبوده است!

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود درباره حقوق بشر، انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران را نشانه نبود آزادی دانسته و در عین حال از سیاست‌های مقامات بحرینی در برخورد با معترضان تقدیر کرد!


گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا مدعی نقض حقوق بشر در ایران شد. در این گزارش که هر سال به سفارش کنگره تهیه می‌شود، آمریکا درباره حقوق بشر در 80 کشور دنیا اظهار نظر کرده است.
این گزارش ضمن اعتراف به حضور گسترده مردم در انتخابات خرداد ماه سال 92 درباره این انتخابات نیز مدعی شده است:‌«علی‌رغم حضور گسترده مردم در انتخابات 14 ژوئن، فرایند رد صلاحیت‌ها که هیئت‌های غیرمنتخب آنها را براساس معیارهای دلبخواهی اعمال می‌کنند و همچنین وضع محدودیت علیه انجمن‌های مدنی، رسانه‌های نوشتاری و الکترونیکی و نظارت ناظران معتبر غیردولتی باعث شد آزادی‌ها و بی‌طرفی نظام انتخاباتی همچنان زیر سؤال باشد.»
در این گزارش از رد صلاحیت افراد در انتخابات  پیشین از جمله هاشمی رفسنجانی انتقاد شده است.
وزارت خارجه آمریکا در این گزارش ضمن دفاع از بهائيان ایرانی، از تبعیض‌های قانونی علیه همجنس‌بازان انتقاد کرده است.
همچنین در این گزارش از عدم جدایی دین از سیاست و تاثیر روحانیون بر حکومت انتقاد شده است.
عذرا ضیا، مدیر کل دموکراسی، حقوق بشر و امور کارگری وزارت امور خارجه آمریکا، مدعی شد؛ در ماه‌های نخست فعالیت دولت جدید در ایران، موارد اعدام‌هایی که «بدون طی روند صحیح قضایی» به اجرا گذاشته شده‌اند، افزایش یافته است.
ضیا گفت:‌ «قدم‌هایی برداشته شده، مانند آزادی بعضی از زندانیان سیاسی در پاییز گذشته ولی به طور کلی باید بگویم وضع (حقوق بشر در ایران) همچنان بد است.»
اتهامات به اصطلاح حقوق بشری آمریکا علیه جمهوری اسلامی در حالی است که در این گزارش از تلاش‌های حکومت پادشاهی بحرین برای دور شدن از سیاست سرکوب و استفاده از زور، قدردانی شده است!