kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
رئيس سازمان امور اراضی کشور:

بیشترین برخورد با زمین‌خواران در استان‌های البرز و تهران صورت گرفته است

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت که بیشترین برخورد با زمین‌خواران در کشور در استان‌های البرز و تهران بوده است.


قباد افشار با اشاره به همکاری سازنده استانداری، دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی البرز با سازمان امور اراضی کشور، اظهار داشت: بیشترین برخورد با متخلفان زمین‌خواری در البرز و پس از آن در استان تهران و استان‌های شمالی بوده است.
افشار گفت: با این اقدامات مناسب توانستیم این تخلفات را تحت کنترل قرار دهیم به طوری که با 80 درصد کاهش تخلفات در استان البرز روبه‌رو بودیم که نشان‌دهنده هماهنگی خوب بین دستگاه‌های اجرایی است. وی در ادامه به اجرای طرح کاداستر برای زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: قرار است در قالب یک برنامه سه ساله 15 میلیون هکتار از این اراضی توسط سازمان نقشه‌برداری عکس‌برداری و در قالب یک برنامه پنج ساله کل اطلاعات این اراضی شامل وضعیت آب و خاک، شرایط بهره‌برداری و وضعیت مالکیت آنها مشخص شود.
این مقام مسئول یادآور شد: در سال جاری حدود دو میلیون هکتار از اراضی عکسبرداری و آماده شده و برای یک میلیون هکتار دیگر هم در دست تهیه اطلاعات زمینی هستیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای اجرای هر چه بهتر طرح کاداستر در نظر داریم تا از پهبادها برای عکس‌برداری هوايی استفاده کنیم.
وی همچنین به طرح سنددار کردن تمام اراضی کشاورزی با همکاری سازمان اسناد و املاک کشور، بیان داشت: در حال حاضر حدود 70 درصد زمین‌ها فاقد سند مالکیت هستند که بخشی دارای تداخل با اراضی ملی و دولتی هستند و بخشی نیز دارای مشکلات فنی و حقوقی هستند که قوانینی برای آنها مصوب شده است تا مشکل آنها برطرف شود.
افشار گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری سند مالکیت 200 هزار هکتار از اراضی صادر شود. وی گفت: در گذشته‌های دور سالانه بیش از 20 هزار هکتار اراضی تخریب می‌شد اما در چند سال اخیر این رقم به 10 هزار هکتار کاهش یافته و حتی در دوسال اخیر به نصف کاهش یافته است.
افشار از فعال‌سازی بیش از 300 گروه گشت وحفاظت در کشور برای جلوگیری از تخلفات خبر داد و افزود: پیگیری‌های قضایی با بیش از یک سال هم‌اکنون به کمتر از 3 ماه رسیده است.