kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

کردستان نمایش وحدت در انتخابات(نگاه)


سلیمان الله‌مرادی
کردستان سرزمین مجاهدتهای خاموش در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی همواره نماد وحدت و یکپارچگی و عامل یگانگی و انسجام ملی بوده است. آنگاه که تازه خورشید انقلاب اسلامی از بام ایران دمید، این منطقه به جولانگاه ساواکیها و گروههای رادیکال تبدیل شد تا با سوء استفاده از شرایط جغرافیایی و محرومیت ناشی از سالها بی‌توجهی حکومت مرکزی مردم را همراه خود سازند و از این نمد برای خود کلاهی بدوزند؛ اما هرگز مردم سلحشور و غیور کردستان روی خوش به آنها نشان ندادند و علی‌رغم فقر و تنگدستی در برابر دشمنان این آب و خاک ایستادند و با عشق به رهبرشان دوشادوش نیروهای مسلح با تقدیم پنج هزار و 500 شهید حتی نگذاشتند یک وجب از خاک ایران به اشغال رژیم صدام بیفتد. کردستان امروز به عنوان تابلویی رنگارنگ و زیبا از قومیت‌ها و مذاهب مختلف نماد وحدت در ایران است و چون خاری در چشم دشمنان، مستحکم و استوار چشم به افقهای دوردست توسعه دوخته است.
اگرچه همه ساله جلوه‌هایی از حضور مردم قدرشناس این سامان در مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند 22 بهمن، روز جهانی قدس، هفته وحدت و... تکرار می‌شود اما این حضور آگاهانه در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جلوه‌ای دیگر یافت و مردم، با میانگین مشارکت 53 درصدی خود در این حماسه پرشور شرکت کردند.
اوج حضور مردم کردستان در سال‌های اخیر را می‌توان در اردیبهشت 88 در جریان سفر هشت روزه رهبر معظم انقلاب به شهرهای کردستان مشاهده کرد. بدون شک صحنه‌هایی که آن روز در سفر ولی امر مسلمین جهان به کردستان خلق شد در سینه یکایک مردم متدین این دیار ثبت است و از سویی مشوق دولتمردان برای خدمت بیشتر و از دیگر سو همواره انگیزه‌ای برای مردم جهت حضور در صحنه انقلاب اسلامی بوده است.
مردم کردستان اگرچه مانند سایر هموطنان خود با برخی ناملایمت‌ها از جمله گرانی و تورم و از همه مهم‌تر بیکاری جوانانشان روبه‌رو هستند اما با عشق به ولایت، اینبار نیز در صحنه انتخابات اخیر حماسه‌ای جاودان خلق کردند و نمایندگان خود را برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی فارغ از بازیهای مرسوم سیاسی و نگاه‌های محدود جناحی انتخاب کردند؛ به گونه‌ای که تمامی راه یافتگان از حوزه انتخابیه کردستان به مجلس دهم را چهره‌های اصولگرا یا مستقل تشکیل می‌دهند و نامزدهای راه یافته به مرحله دوم از شهرستانهای سنندج، کامیاران و دیواندره و مریوان نیز از همین طیف هستند. این انتخاب آگاهانه که شور و شعف مردم را به همراه داشت و در شرایطی که مردم و منتخبانشان در تدارک جشن پیروزی این حماسه سیاسی بزرگ بودند، متأسفانه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات با ارائه آمارهای متناقض از نتیجه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، کام مردم را تلخ کردند و اینک علی‌رغم گذشت چند روز از برگزاری انتخابات همچنان شاهد تناقض‌گویی از نتیجه انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این استان هستیم.
به نظر می‌رسد استانداری کردستان و ستاد انتخابات این استان خود را نه نماینده حاکمیت و نظام بلکه نماینده یک طیف سیاسی خاص می‌داند و در هیئت یک جریان حزبی به اداره امور کردستان همت گمارده است.
پریشان‌گویی‌های معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در روزهای پس از انتخابات، بیشترین تلخکامی را به ذائقه مردم چشاند و موجب بی‌اعتمادی طرفداران نامزدهای انتخاباتی گردید و اینک معلوم نیست هزینه این بی‌اعتمادی و هدف قرار دادن یکی از ارکان نظام یعنی وحدت برادران شیعه و سنی را چه کسی باید پرداخت کند؟! آن هم در شرایطی که یکی از نامزدها، آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی است که چند سالی است نمایندگی ولی فقیه را در استان کردستان برعهده دارد.
اگر شورای نگهبان مطابق قوانین کشور امر تأیید نهایی انتخابات را برعهده دارد اعلام زودهنگام نتیجه آن از زبان معاون سیاسی استاندار از صدا و سیما آن هم در استانی چون کردستان با آن همه حساسیت‌هایی که دارد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟
اعلام صحت انتخابات و یا ابطال آن از وظایف شورای نگهبان است و فقهای شورای نگهبان نیز مطابق قانون، حافظ و پاسدار رأی تک‌تک مردم هستند و قطعاً آخرت خود را برای من و شما نمی‌فروشند و ایجاد هرگونه شک و شائبه نسبت به سلامت انتخابات به گفته رهبر عزیزمان «حق‌الناس» و گناهی نابخشودنی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
این انتخابات فارغ از نتیجه آن، پیامی برای دست‌اندرکاران دارد و آن اینکه قدر حضور مردم در صحنه را بدانند و به این باور برسند که کردستان ولایتمدار، همچنان پرچمدار وحدت است و این بازیهای سیاسی در اراده و ارادتشان نسبت به رهبر معظم انقلاب و نماینده محترم ایشان در کردستان چیزی نخواهد کاست.
مردم کردستان با توجه به تحولات و ناامنی‌های موجود در کشورهای همسایه که هر روز با موج جدیدی از خشونت و افراطی‌گری روبرو و شاهد بی‌ثباتی و آوارگی خواهران و برادران خود در عراق و ترکیه و سوریه هستند از نمایندگان منتخب خود نیز انتظار دارند جلوه‌های وحدت طلبی مردم کردستان و زیبایی‌های این سامان را به گوش سایر هموطنان برسانند و حامل پیام وحدت‌بخش کردستان سرافراز به جهانیان باشند. ان‌شاءالله.