kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
روحانی در همایش بین‌المللی صنعت خودرو:

دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در اقتصاد نخواهد بود

رئیس جمهور کشورمان در همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاکید کرد: امروز دوران تقابل بسر آمده و اگر کسانی فکر می‌کنند، کشور باید هنوز در تقابل با دیگران باشد، نشان می‌دهد که حتی با تأخیر هم پیام انتخابات سال 92 را در نیافته اند.


حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز سه شنبه در همایش بین‌المللی صنعت خودرو با بیان اینکه «مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است»، گفت:  رضایت مردم برای دولت یازدهم اهمیت ویژه‌ای دارد. اینکه دروازه‌ها را ببندیم،  خودرویی تولید و به ملتی تحمیل کنیم و به مردم نیز بگوییم  قدرت انتخاب شما همین است، چنین منطقی را این دولت ابدا نمی‌پذیرد.
 وی همچنین سیاست دولت یازدهم در صنعت خودروسازی را در اختیار قراردادن این بازار به مردم و خصوصی‌سازی این بخش دانست و افزود: دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودروسازی و حتی کل اقتصاد نخواهد بود، صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود.
روحانی اظهارداشت: دولت در این سالها، با ممنوعیت واردات خودرو و اعمال  تعرفه‌های سنگین  بر واردات خودرو از این صنعت حمایت کرده اما حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنایع بیرونی، دوره‌ای دارد و این دوره نمی‌تواند نامحدود باشد.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم می‌داند و ما باید در این راستا گام‌های بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، ابراز داشت: دولت همواره با اقدامات گوناگون از قبیل ممنوعیت واردات و اعمال تعرفه‌های سنگین از صنعت خودرو در کشور حمایت کرده اما این حمایت نمی‌تواند دایمی باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در صنعت خودرو خواهد بود.
روحانی همچنین با تاکید بر اینکه  رعایت محیط زیست باید اولویت صنعت خودرو باشد، گفت: برای تحقیق، تولید و صادرات مشترک، از خودروسازان خارجی استقبال می‌کنیم.
رییس جمهوری محیط زیست و ضرورت زدودن آلاینده‌ها از هوای کشور  را  از نکات مورد توجه دولت یازدهم خواند و  خاطر نشان کرد: این مسئله ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم چرا که محیط زیست باید به عنوان اولویت در صنعت و بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی باشد.
روحانی با بیان اینکه امروز صنعت خودرو در جهان حجم زیادی از گردش‌های مالی‌ را به خود اختصاص داده و توانسته اشتغال فراوانی ایجاد کند، افزود: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح سالانه2 تا 3 میلیون دستگاه را تولید کند که بتوان بخشی از آن را به خارج از کشور صادر کرد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اینکه در جریان انتخابات 92 به مردم ایران قول دادیم که دیپلمات‌های کشور در مذاکره با قدرت‌های بزرگ منطق ملت ایران را به کرسی بنشانند و راه را برای همکاری جهانی باز کنند، گفت: خوشبختانه با حمایت ملت ایران توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم و امروز دوران تقابل بسر آمده و اگر کسانی فکر می‌کنند، کشور باید هنوز در تقابل با دیگران باشد، نشان می‌دهد که  حتی با تأخیر هم پیام انتخابات سال 92 را در نیافته اند.
روحانی با اشاره به اینکه «کشوری که انتخابات و صندوق رای ندارد و آرای مردم بر سرنوشت آن کشور حاکم نیست، قطعا آن کشور، جامعه‌ای پرنشاط و زنده نخواهد داشت»، اظهارداشت: دولت خود را موظف به احترام به آرای مردم فهیم ایران و متعهد به همکاری با مجلس شورای اسلامی می‌داند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در عین حال  انتخابات معنا داری در ایران انجام شد و آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و رهنمود برای همگان دارد و امیدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی آرا و حرکتش تاثیرگذار در سرنوشت این کشور بوده و خواهد بود.
روحانی تاکید کرد:  مسیر توسعه و شیوه حکمرانی را مردم مشخص می‌کنند و در مواردی که در سیاست داخلی و یا خارجی نظرات متفاوتی وجود دارد، این آراء مردم است که راه صحیح و درست را برای کشور تعیین می‌کند.
به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه «مردم ایران در این انتخابات، مسیر توسعه رامشخص کردند و گفتند در میان سلیقه‌های مختلف کدام سلیقه به نظر آنان نزدیکتر است»، تاکید کرد :البته نظر همه جناح‌ها و سلیقه‌ها برای مردم، دولت و نظام محترم است و  در عین حال، با پایان انتخابات، دوران رقابت سیاسی و اجتماعی نیز پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مد نظر همگان باشد.
گفتنی است رئیس جمهور کشورمان در حاشیه شرکت  در همایش بین‌المللی صنعت خودرو با حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران ضمن رونمایی از خودروی ساینا که در گروه خودروسازی سایپا تولید شده و نیز موتور دیزلی ایران‌خودرو از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشور بازدید کرد.