kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
وزیر خارجه رومانی در دیدار با روحانی‌:

تهران رومانی را دروازه صدور تولیدات خود به اروپا بداند

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد‌: تهران و بخارست باید فصلی جدید و پرشتاب در تقویت روابط و همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌ای بگشایند.


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته  در دیدار لازار کومانسکو وزیر امور خارجه رومانی اظهار داشت: سطح همکاری‌ها و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور با توجه به امکانات و توانمندی‌های گسترده در عمده بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی و صنایع باید ارتقا یابد و تلاشی مضاعف در این حوزه، ضروری است.
وی، ضرورت فعال شدن بخش‌های خصوصی دو کشور در مسیر توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی تهران - بخارست را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرصت‌های بسیار خوبی برای تقویت همکاری‌های مشترک فراروی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور است که باید از این فرصت‌ها بهره‌برداری شود.
روحانی در ادامه به معضل تروریسم در منطقه و خطر گسترش و سرایت آن به دیگر بخش‌های جهان و از جمله اروپا اشاره کرد و  تاکید کرد: تروریسم یک معضل جهانی است و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه کشورهای جهان در حوزه‌های اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است.
«لازار کومانسکو» وزیر امور خارجه رومانی نیز در این دیدار اظهار داشت‌: بخارست مصمم است سطح همکاری‌های خود با تهران را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی گسترش دهد.
وزیر امور خارجه رومانی که وی را در سفر سه روزه‌اش به تهران  یک هیئت بلندپایه اقتصادی کشورش همراهی می‌کنند، گفت: حضور یک هیئت بزرگ و کم‌سابقه اقتصادی رومانی در ایران نشان می‌دهد ما بر تقویت و توسعه روابط دوجانبه و مشترک، اصرار داریم و برای این روابط اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.
وی بخارست را از متحدان ایران در اتحادیه اروپا دانست و تاکید کرد‌: بخش‌های خصوصی و دولتی ایران،  رومانی را دروازه صدور تولیدات خود به اروپا بدانند.
رهبران سیاسی 2 کشور اراده سیاسی کافی برای برقراری روابط را دارند
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و گفت‌وگو با «لازار کومانسکو» همتای رومانیایی خود که سه‌شنبه شب به منظور انجام سفری سه روزه وارد تهران شده، در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امروز رهبران سیاسی 2 کشور اراده سیاسی کافی برای برقراری روابط را دارند، اظهار داشت: ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای ارتقای روابط گفت‌وگو کردیم.
وی ادامه داد: در زمینه سیاسی توافق کردیم که مشورت‌های دوره‌ای و منظم در سطح معاونان و وزرای خارجه داشته باشیم.
ظریف با بیان اینکه در حوزه روابط اقتصادی توافق شد نقشه راهی را برای گسترش روابط اقتصادی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: توافق کردیم در آینده نزدیک جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و رومانی که برگزاری آن 12 سال به تاخیر افتاده، در بخارست تشکیل شود و در آنجا نقشه راهی را برای روابط اقتصادی تدوین کنیم.
وی با بیان اینکه بحث‌هایی در زمینه تسهیل رفت و آمدهای گردشگران و تجار 2 کشور داشتیم، تصریح کرد: توافق کردیم همکاری‌های پارلمانی، قضایی و کنسولی بین 2 کشور را جدی‌تر دنبال کنیم.
«لازار کومانسکو» وزیر خارجه رومانی در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: بعد از اجرای برجام فرصت‌ها برای توسعه همکاری فراهم شده است.
وی افزود: توافق کردیم که همکاری خود را در کریدور مبادلات بین ایران و کشورهای حوزه دریای سیاه گسترش دهیم. شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این طریق با همتایان اروپایی خود همکاری کنند.
به گزارش فارس، وزیر خارجه رومانی تاکید کرد که کشورش در اولین فرصت ممکن تسهیلات لازم برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فراهم خواهد کرد.