kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد

باغات تهران شناسنامه‌دار می‌شوند

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: برای حفظ باغات و فضای سبز خصوصی و نیمه خصوصی شهر تهران نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات اقدام کرده‌ایم که در حال حاضر به روزرسانی شده‌اند.


به گزارش فارس علی محمد مختاری در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام جنگل کاری‌های گسترده در دامنه‌های شهر تهران اظهار داشت: به همین منظور یک هزار هکتار جنگل کاری در 15 اسفند ماه در دامنه جنوبی البرز به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تأکید کرد: این یک هزار هکتار در شمال بزرگراه بابایی قرار دارد و سیستم آبیاری آنجا هم مکانیزه خواهد بود.
مختاری با اشاره به اینکه در این جنگل کاری از گونه‌های مقاوم استفاده شده است، تصریح کرد: بیش از یک هزار و 200 نفر در اجرای طرح جنگل‌کاری همکاری داشته‌اند.
به گفته وی قبل از دهه اخیر فضای سبز تهران برای هر نفر کمتر از 9 متر مربع بود؛ اما در حال حاضر به 16 متر مربع رسیده است که نشان دهنده پیشرفت چشمگیری در این حوزه است.
مختاری با بیان اینکه شهردار تهران معتقد است بوستان‌ها و فضای سبز شهری از اهمیت استراتژیکی در کیفیت جامعه برخوردارند گفت: به همین منظور امسال این سازمان اقدام به راه‌اندازی کمپین «هر تهرانی یک درخت» نموده که با تأکید و فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.
وی با اشاره به نشست مقام معظم رهبری در هفدهم سال 1393 که با دست‌اندرکاران محیط زیست کشور داشتند، تصریح کرد: به همین منظور و بلافاصله در 18 اسفند ماه همان سال پروژه جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که بوستان یاس فاطمی و اراضی جنوبی البرز در محور بزرگراه بابایی به مرحله اجرا درآمد این در حالی بود که این اراضی از اراضی بزرگراه بابایی بود که به دستور رهبری آزاد شد و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و کمتر از 24 روز، 1400 هکتار جنگل کاری در روز طبیعت به بهره‌برداری رسید.
 پلاک کوبی یک میلیون اصل نهال
 در شهر تهران
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص تهیه شناسنامه باغات شهر تهران اظهار داشت: کد الکترونیکی و پلاک‌کوبی درختان را از گذشته داشتیم اما در حال تکمیل آنها هستیم که تا پایان برنامه پنجساله شهرداری تهران انجام می‌شود و این در حالی است که تا پایان امسال شناسه باغات شهر تهران را تکمیل خواهیم کرد.
مختاری با بیان آنکه تاکنون بیش از یک میلیون اصله پلاک‌کوبی در خیابان‌های ولیعصر، خیابان شریعتی و بوستان‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای انجام شده است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته این کار در دستور کار قرار گرفت و در صورت تأمین اعتبارات طی سه سال آینده پلاک‌کوبی شهر تهران را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به 620 هزار اصله درخت که در کمربند سبز شهر تهران در سال جاری غرس شده‌اند خاطرنشان کرد: دو میلیون اصله درخت در بوستان‌ها و معابر غرس شده که درختان 10 تا 15 ساله از شهرستان‌های شهر تهران همانند اصفهان در این معابر کاشته شده به گونه‌ای که از این میزان تاکنون دو هزار اصله درخت در خیابان ولیعصر کاشته شده است.
مختاری در پایان با اشاره به فضای سبز شهر آفتاب تصریح کرد: 40 هکتار از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با درختان توت نرک و درخت توت 6 تا 10 ساله کاشته شده که برخی از درختان نیز از درختان بزرگراه امام علی استفاده شده است.