kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 نقشه دولت برای آزاد کردن نرخ بنزین
وطن امروز
وطن امروز نوشت:  قرار است در ایام نوروز به صورت آزمایشی کارت سوخت حذف شود تا زنگنه وزیر نفت به خواسته خود نزدیک شود. یک مقام مسئول با اشاره به نشست جایگاهداران و شرکت پخش، گفت: دیروز پیشنهاد توقف آزمایشی عرضه کارتی بنزین برای نوروز و روزهای پایانی اسفند ارائه شد و در صورت موافقت، عرضه بنزین آزاد می‌شود.
در حالی حذف کارت سوخت کلید خورده که این طرح مزایای بسیاری دارد و هنوز علت واقعی مخالفت دولت با آن مشخص نشده است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت کشور درباره آخرین وضعیت عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت جایگاهداران برای خرید بنزین استفاده می‌کنند و عدم استفاده از کارت‌های شخصی سوخت توسط مردم مشکلات متعددی را در سطح جایگاه‌های بنزین کشور به وجود آورده است...
اینکه دولتی‌ها دوست دارند نرخ بنزین را آزاد کنند و از کارت سوخت هم استفاده نکنند موضوعی بدیهی است. مسئولان با نادیده گرفتن مزایای استفاده از کارت سوخت این طرح را نادیده می‌گیرند و عملا دوست دارند این کار را مقدمه افزایش نرخ سوخت کنند. سوخت در سال جاری حدود 40 درصد گران شد، چراکه 60 لیتر سهمیه بنزین 700 تومانی ملغی شد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تصمیم جدید بنزینی اتخاذ شود. حذف کارت سوخت و نرخ‌های جدید سوخت از مواردی است که در جلسات نفتی همواره به آن پرداخته می‌شود.

افزایش 30 درصدی بلیت‌های هواپیما
ایران
روزنامه دولت از گران شدن بلیت هواپیما خبر داده است: در روزهای پایانی اسفندماه بحث سفرهای نوروزی داغ می‌شود و اکثر مردم برای سفر به شهر یا کشورهای دیگر برنامه‌ریزی می‌کنند. برهمین اساس برای جلوگیری از سوء‌استفاده برخی نهادهای نظارتی دخیل در حمل و نقل مانند سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن نظارت بر شرکت‌های زیرمجموعه را افزایش می‌دهند.
درهمین زمینه معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به شرکت‌های هواپیمایی تنها مجوز پرواز برنامه‌ای داده شده است، گفت: حداکثر افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز 30 درصد خواهد بود. محمد خداکرمی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی براساس شرایط خود و با توجه به روز و ساعت پرواز و میزان تقاضا نرخ تعیین می‌کنند، اظهار داشت: این نرخ چه برای پروازهای عادی و برنامه‌ای و چه پروازهای چارتری لازم‌الاجرا است. وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی را به این سمت هدایت می‌کنیم که عرضه مستقیم داشته باشند یا از طریق آژانس‌های بند الف برای فروش بلیت اقدام کنند، ادامه داد: به نفع خود شرکت‌های هواپیمایی است که بلیت‌ها را به صورت برنامه‌ای به فروش برسانند اما با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های برنامه فروش و رزرواسیون مشکل دارند به فروش بلیت به صورت چارتری اقدام می‌کنند اما آن نرخی که ایرلاین تعیین می‌کند لازم‌الاجرا است...
معاون سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمتی در فروش بلیت‌های خود برای ایام نوروز اعمال نکرده‌اند و همچنان بلیت‌ها را با نرخ‌های مصوب چند ماه گذشته به فروش خواهند رساند، تأکید کرد: برخی از ایرلاین‌ها هم افزایش قیمتی را در نظر گرفته‌اند که حداکثر این افزایش قیمت‌ها بین ۲۰ الی ۳۰ درصد است.

رکود در بازار خرید شب عيد
جوان
روزنامه جوان از رکود در بازار شب عید خبر داده است: بازار شب عيد هم از ركود اقتصادي و بي‌پولي مردم بي‌نصيب نمانده است، زيرا در حالي كه چند هفته تا اتمام سال94  باقي نمانده است اغلب بازار‌ها سوت و كور هستند و به قول برخي از بازاريان، بازار هنوز در خواب زمستاني به سر مي‌برد و اگر خريدي هم صورت مي‌گيرد همان مايحتاج ضروري مردم است كه پيش از این نيز وجود داشت.
ضعف تقاضا يكي از دلايل ركود اقتصادي در ايران عنوان مي‌شود، اين در حالي است كه درآمد كارگران و كارمندان كفاف هزينه يك خانوار را نمي‌دهد و نيروي كار به سختي مي‌تواند با حقوق يك ماه از پس هزينه‌هاي خود برآيد چه برسد به آنكه بخواهد هزينه‌هاي شب عيد را تأمين كند.
عليرضا ارزاني‌ممقاني، عضو اتحاديه خشکبار در گفت‌وگو با «نسيم آنلاين» بيان داشت: وضعيت بازار آجيل و خشکبار بسيار نامناسب و با رکود بسيار شديدي مواجه شده است، به طوري که با قاطعيت مي‌توانم بگويم که هيچ سالي در چنين زماني بازار آجيل اين چنين بي‌مشتري و بي‌سرو صدا نبوده است.
ارزاني اظهار داشت: يکي از مشکلات ديگر بازار آجيل واردات اقلامي است که مشابه داخلي آن در بازار وجود دارد، از جمله تخمه آفتابگردان و بادام زميني، من نمي‌دانم چه دليلي دارد که اين اقلام را به صورت رسمي وارد بازار داخلي مي‌کنند، اما جلوي واردات بادام هندي را که مشابه داخلي ندارد مي‌‌گيرند، اين موضوعات براي ما هم سوال شده است.
از سوي ديگر در سال‌هاي گذشته در شب عيد و چند هفته به پايان سال، بازار خودرو تب و تاب شديدي به خود مي‌گرفت و داغ مي‌شد. مردم نيز شتاب و عجله بيشتري براي خريد خودرو داشتند، اما نمايشگاه‌داران اذعان مي‌کنند «با اينکه حدود يک ماه به پايان سال 94 باقي مانده، بازار خريد و فروش هنوز داغ نشده و در رکود کامل به‌سر مي‌برد.»

مخفی کردن نرخ رشد اقتصادی و ادعای خروج از رکود!
جام جم
جام جم نوشته است:  اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درباره خروج کامل از بحران و رکود اقتصادی که محتوای نامه شهریورماه وی و سه وزیر دیگر به رئیس‌جمهور بود، با واکنش کارشناسان اقتصادی مواجه شد.
اما در شرایطی که وضعیت رکود در اقتصاد همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ آماری از نرخ رشد اقتصادی امسال اعلام نشده و احتمال منفی بودن آن می‌رود، وزیر اقتصاد روز یکشنبه به تسنیم گفت: همه موارد نامه شهریورماه به رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری و اجرایی شد و امروز از بحران خارج شده‌ایم.
دکتر حسین راغفر، اقتصاددان، در این‌باره به جام‌جم گفت: کشور همچنان در رکود قرار دارد و به نظر می‌رسد وزیر امور اقتصادی و دارایی نگفته که به صورت قطع از رکود خارج شدیم، بلکه عنوان کرده که به سمت رونق اقتصادی و خروج از رکود در حال حرکت هستیم.
دکتر مهدی طغیانی، استاد دانشگاه درباره سخنان وزیر اقتصاد به جام‌جم گفت: ورود به رکود باید با تکیه بر آمار عنوان شود و خروج از رکود نیز باید با استدلال آماری مطرح شود و اگر آقای علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گویند که از رکود خارج شدیم، باید مستندات را برای این گفته خود منتشر کنند.
وی افزود: ما نمی‌توانیم افراد اطراف خودمان را مشاهده کنیم و به‌طور کلی بگوییم که تورم بالاست یا پایین است یا بیکاری زیاد شده یا کاهش یافته است. طغیانی اضافه کرد: هرگونه اظهارنظری باید با اطلاعات و آمار باشد و زمانی که مسئولی صحبت می‌کند، مردم به وی اعتماد می‌کنند و حتماً مسئولان بر اساس پایه‌های اطلاعاتی موضوعی را مطرح می‌کنند، اما ممکن است انتشار آن به تعویق بیفتد و اکنون وزیر اقتصاد باید مستندات خود را درباره اجرای کامل موضوعات مطرح شده در نامه چهار وزیر اعلام کند.