kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
مسئول گروه جهادي شهيد رجايي:

گروه‌های جهادی با تخصص بالای فنی و مهندسی به روستاها می‌روند

بهار گروه هاي جهادي كشور، نزديك است. در آستانه نوروز صدها گروه جهادي خود را براي حضور در مناطق محروم و خدمت‌رساني به مردم در عرصه‌هاي عمراني، پزشكي، فرهنگي و اشتغالزايي آماده مي‌كنند.


«شهيد رجايي» نام يكي از گروه‌هاي جهادي فعال و موفق كشور است. پایگاه اصلی این گروه جهادی، مسجد شفاء واقع در خیابان مجاهدین اسلام تهران است و عمده اعضای آن را بسیجیان منطقه بهارستان و میدان شهدا تشکیل می‌دهند. اين گروه جهادي اخيرا 300 مستضعف روستايي را كه در آرزوي زيارت حرم مطهر امام رضا (ع) بودند، به صورت دسته جمعي به مشهد برد.
سیدعلی دانش مسئول این گروه جهادی در گفتگو با سایت بسیج سازندگی درباره نحوه تشكيل گروه شهيد رجايي، مي‌گويد: «بيشتر سرداران بزرگ دفاع مقدس قبل از آغاز جنگ در مناطق محروم خدمت رساني مي‌كردند. شهيد محمد ابراهيم همت و حاج احمد متوسليان از همين جمله‌اند. آنها اوايل انقلاب به روستاهاي دور افتاده و محروم سفر مي‌كردند تا در حد توان و امكانات موجود به مستضعفين كمك كنند. اين يادگاري كه از سرداران بزرگ دفاع مقدس بجا مانده، الگوي بيشتر دانشجويان انقلابي براي تشكيل گروه هاي جهادي است.»
  او مي افزايد: «فعاليت گروه جهادي ما از سال 89 آغاز و مزين شد به نام شهيد رجايي به عنوان نماد خدمت به مردم و محرومان. همان سال راهي روستاهاي محروم لرستان شديم و كار مرمت مساجد و مدارس را بر عهده گرفتيم. براي سال اول و تجربه نخست، قابل قبول بود. پس از آن تصميم گرفتيم راهي بشاگرد به عنوان يكي از محروم‌ترين نقاط كشور شويم و همانجا براي چند سال به صورت مستمر و متمركز اردوي جهادي برگزار كنيم. از سال 90 تا امروز، 4 سال است كه در منطقه بشاگرد خدمت‌رساني مي كنيم.»
مسئول گروه جهادي شهيد رجايي درباره خدمات عمراني ارائه شده به روستاهاي مرحوم بشاگرد، خاطرنشان مي‌كند: «ساخت يك مدرسه 8 كلاسه در روستاي بنه‌گان، آبرساني براي 240 نفر در روستاي پير رحمت و ساخت مخزن آب با ظرفيت 20 هزار ليتر براي رفع مشكل بي‌آبي مهمترين خدمات عمراني گروه جهادي ما به مردم بشاگرد بوده است.»
سيد علي دانش درباره اهميت پروژه ساخت مخزن 20 هزار ليتري براي تعدادي از روستاهاي بشاگرد، خاطرنشان مي‌كند: «پيش از احداث اين مخزن، روستائيان بايد فاصله 3 كيلومتري را براي برداشت آب از چشمه طي مي كردند. بدتر از همه اينكه اين كار سخت و طاقت فرسا برعهده خانم‌ها بود. مسير چشمه هم به علت كوهستاني بودن بسيار خطرناك بود. در بشاگرد كمتر خانه آجري مي‌بينيم و غالب مردم در كپر زندگي مي‌كنند. با اين وجود ما براي هر 4 كپر، يك مسير لوله كشي آب طراحي و اجرا كرديم.»
او درباره ديگر فعاليت هاي گروه جهادي شهيد رجايي مي‌گويد: «ارائه خدمات پزشكي و درماني رايگان از جمله فعاليت هاي ثابت ماست و در همه اردوها بچه هاي علوم پزشكي با گروه همراه هستند. البته جهادگران ميلي به رسانه اي كردن فعاليتهاي خود ندارند و اگر هم مطالبي عنوان مي‌شود فقط براي فرهنگ‌سازي حركتهاي جهادي است.»
مسئول گروه جهادي شهيد رجايي مي‌افزايد: «بومي سازي فعاليتهاي جهادي يكي از كارهاي مهم و ماندگار است. بايد كاری كنيم که مردم روستاهاي محروم خودشان به صورت جهادي روستايشان را آباد كنند و دوشادوش جهادگران كار كنند.»
سيد علي دانش درباره نحوه تامين هزينه‌هاي برگزاري اردوي جهادي و خدمت‌رساني به مستضعفين، اظهار مي‌كند: «منبع اصلي تامين هزينه‌هاي گروه جهادي شهيد رجايي، خيرين هستند. خدا را شكر هيچ وقت كار جهادي روي زمين نمي ماند و هميشه باني خير پيدا مي‌شود. اما انتظار داريم نهادهاي حاكميتي حمايت بهتري از گروه هاي جهادي به عمل آورند.
 اگر به جهادگران اعتماد كنيم و از تخصص و دلسوزي آنها به نحو احسن بهره بگيريم، مطمئنا سرعت رشد و پيشرفت روستايي كشور چند برابر خواهد شد. گروه هاي جهادي عموما با تخصص بالاي فني و مهندسي به روستاها مي‌روند. در پروژه آبرساني به روستاي پيررحمت نهادهاي دولتي به دليل هزينه بالا نتوانسته بودند اين پروژه را به سرانجام برسانند. اما بچه هاي فوق ليسانس و دكتري گروه شهيد رجايي توانستند راه هاي كم هزينه‌تري پيدا كنند و با كمك خيرين مشكل تامين آب مردم روستا را حل كنند.»
او درباره نقش گروه هاي جهادي در تحقق اقتصاد مقاومتي و اشتغالزايي در روستاهاي محروم، خاطرنشان مي‌كند: «تعبير من از اقتصاد مقاومتي در روستا، عبارت است از آموزش ماهي‌گيري به مردم به جاي تقديم ماهي به آنها. در اكثر روستاهاي محروم ما بستر توليد و اشتغال به عنوان محور اقتصاد مقاومتي فعال است اما مردم از دانش كافي و بعضا فرهنگ كار و تلاش برخوردار نيستند. مثلا عسل كوهي كه توسط زنبورهاي وحشي توليد مي‌شود و خاصيت درماني بسيار بالايي دارد، در شهرهاي بزرگ كيلويي بيش از 80 هزارتومان به فروش مي‌رسد. در منطقه كوهستاني بشاگرد عسل كوهي به وفور توليد مي شود اما كسي به فكر استفاده اقتصادي از آن نيست. بسيج سازندگي هم با دادن وام هاي زودبازده و راه‌اندازي كارگاه‌هاي توليدي رفع همين مشكل را دنبال مي‌كند، اما هنوز تاسيس اين كارگاه‌ها به مناطق محروم نظير بشاگرد نرسيده است.»
مسئول گروه جهادي شهيد رجايي درباره بهترين خاطره اش از برگزاري اردوهاي جهادي، مي‌گويد: «اخيرا توفيق يافتيم 350 نفر از روستاييان مستضعف را كه هرگز به مشهد نرفته بودند، به پابوس امام رضا(ع) ببريم. بهترين خاطره من از فعاليتهاي جهادي همين اتفاق بود. ديدن اشك شوق پيرزن‌ها و پيرمردهايي كه پس از سال‌ها به آرزويشان رسيده بودند، زيبا‌ترين احساس را براي اعضاي گروه ما رقم زد.»