kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
رئیس سازمان جنگل‌ها:

100 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شدن قرار دارد

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: 100 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شدن است.


خداکرم جلالی گفت: با گرم شدن یک درجه هوا 17 درصد نیاز آبی گیاهان و درختان اضافه می‌شود. بنابراین با توجه  به گسترش پدیده بیابان‌زایی در مناطق مختلف جهان و همچنین ایران که درکمربند خشک قرار گرفته پرداختن به مسائل آب و حفظ منابع آبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به کاهش دو درصدی سطح حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور بیان داشت: سال 93، 18 هزار و 840 هکتار از اراضی کشور دچار آتش‌سوزی شد که امسال این میزان به 18 هزار و 471 هکتار کاهش یافت.
جلالی همچنین در مورد سطح بیابان های کشور تصریح کرد: براساس تعریف کنوانسیون بیابان‌ها هر سرزمینی که توان اکولوژیک و تولید کاهش یابد دچار پدیده بیابانی شده است.
وی افزود: براساس این تعریف عرصه‌های وسیعی از کشورمان که دچار بیلان منفی آب و یا شور یا قلیایی شدن شده است جزء مناطق بیابانی به شمار می‌رود که این مناطق 20 درصد عرصه‌های کشور و معادل 32 میلیون هکتار است.
رئيس سازمان جنگل‌ها افزود: اما 100 میلیون هکتار از سطح اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شده است.
وی در پاسخ به سؤال فارس در زمینه اقدامات سازمان جنگل‌ها برای آبخیزداری گفت: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم، تا در سطح 14 میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری انجام شود همچنین 3 میلیون هکتار کانون اصلی بیابان‌زایی در کشور شناسایی شده که سالانه باید صد هزار هکتار از این اراضی در 500 هزار هکتار از این اراضی عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.
وی گفت: این دو مسئله از مسائل مهم به شمار می‌رود که اعتبارات آن کافی نیست و بنابراین دولت باید به آن یک توجه ویژه داشته باشد.
رئيس سازمان جنگل‌ها همچنین در مورد ادغام این سازمان در وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست که پیشنهاد آن در پیش‌نویس لایحه ششم داده شده بود اظهار داشت: این موضوع که در پیش‌نویس لایحه ششم توسط سازمان مدیریت ارائه شده بود، در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت و سپس منتفی شد.
وی با بیان اینکه جامع‌نگری در حوزه آبخیز، مشارکت مردم، حفاظت و بحث فرهنگ‌سازی و مهار عوامل ناپایداری جز 5 سیاست راهبردی این سازمان است بیان داشت: گرمایش زمین و تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی در مجموع سه پدیده و چالش خطرناک در دنیا که در کشور ما هم به وضوح قابل مشاهده است و در مباحث اقتصادی و فرهنگی مردم اثرگذار است و برای رفع این چالش باید عزم جدی داشته باشیم.