kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸

کناره‌گیری ماهاتیر محمد در اعتراض به دریافت رشوه نخست‌وزیر از آل‌سعود

ماهاتیر محمد، معمار «مالزی نوین» همزمان با سفر نخست‌وزیر این کشور به عربستان از حزب حاکم کناره گیری کرد تا فشار به نخست‌وزیر را برای کناره گیری از قدرت افزایش دهد.


به گزارش ایسنا، «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر سابق مالزی پس از کناره گیری خود از حزب حاکم این کشور گفته این حزب تحت رهبری «نجیب رزاق»، نخست وزیر فعلی مالزی، از فساد حمایت می‌کند. «ماهاتیر محمد» که پرسابقه‌ترین رهبر مالزی محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه یک چهره سیاسی با نفوذ و محترم در این کشور به شمار می‌آید، در سال‌های اخیر یکی از منتقدان سرسخت «نجیب رزاق»، نخست وزیر فعلی مالزی بوده است. «نجیب رزاق» همچنان با فشارها علیه خود در پی مطرح شدن رسوایی فساد مالی روبه‌رو است. «ماهاتیر محمد» در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: «من این حزب را دیگر سازمان ملی مالایی‌های متحد نمی‌خوانم بلکه اسم آن را باید حزب «نجیب رزاق» گذاشت».
وی افزود: «احساس شرمندگی می‌کنم از اینکه جزیی از حزبی بودم که حامی فساد است. این مسئله مایه شرمساری من شد.»
«ماهاتیر محمد» 90 ساله که از سال 1981 تا 2003 نخست وزیر مالزی بود این را هم گفت که قصد ندارد حزب جدیدی را تاسیس کرده یا به حزب دیگری بپیوندد.
 وی افزود: «من فعلا تلاش می‌کنم که تضمین کنم «نجیب رزاق» دیگر به کار خود به عنوان نخست وزیر کشورم ادامه ندهد». وی نخست‌وزیر را متهم به فساد مالی کرده و گفته است؛ وی به عنوان رئیس حزب حاکم سال 2013 برای پیروزی در انتخابات 700 میلیون دلار کمک از عربستان دریافت کرد تا مقابل احزاب مخالف پیروز میدان باشد. دریافت این کمک پس از حدود دو سال افشا شده و اکنون «نجیب رزاق» زیر تیغ انتقاد دریافت این کمک از عربستان قرار گرفته است.