kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان:

400 هزار هکتار کانون‌ شناسایی شده گرد و غبار خوزستان علت‌یابی نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان گفت: 400 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار خوزستان شناسایی و دارای نقشه شد. اما علت بروز و تشکیل این کانون‌ها نیز تاکنون مشخص نشده است.

 اهواز- خبرنگار کیهان:

«شهریار بذرکار» در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: از سطح 6/4 میلیون هکتار اراضی خوزستان قریب به 5 میلیون هکتار تحت مدیریت منابع طبیعی استان می‌باشد که از این میزان یک میلیون و 270 هزار هکتار آن را بیابان‌های ماسه‌ای تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه در استان 18 شهرستان با موضوع بیابان درگیر هستند افزود: این نوع اقلیم بر شرایط زندگی مردم در این شهرها اثرگذار است. البته در مهار بیابان‌ها چالش‌های بسیاری پیش‌روست که بخشی از آن فرامنطقه‌ای است.
بذرکار با اشاره به اینکه عدم آمایش سرزمین در کشور روند کار بیابان‌زدایی را دشوار کرده است ادامه داد: به دلیل عدم وجود آمایش سرزمینی صنایع در محل‌هایی تعبیه می‌شوند که آب مورد نیاز وجود ندارد بنابراین به اجبار ساختار هیدرولوژیکی آب به خاطر صنعت بر هم زده و به صدها کیلومتر آن سوتر منتقل می‌شود.
وی کانون‌های گرد و غبار خوزستان را مشتمل بر بخشی از تالاب‌ها، آبگیرهای فصلی، خشک‌رودهای فصلی و اراضی کشاورزی و بیابان عنوان کرد و افزود: منابع طبیعی تنها می‌تواند بخشی که مربوط به اراضی تحت مدیریت خود است را پوشش بدهد که در همین راستا 15 میلیارد تومان اعتبار برای انجام عملیات در 4 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار تحت عنوان مبارزه با ریزگردها به منابع طبیعی استان واگذار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان تاکید کرد: عدم سیاست‌گذاری منابع آب زمینه‌ساز این اتفاق‌ها شده زیرا خاک دانه‌ها به دلیل عدم وجود رطوبت کافی به سادگی و با کمترین وزش باد در هوا معلق می‌شوند و ما بر لزوم برخورداری پیوست زیست‌محیطی برای طرح‌های عمرانی تاکید می‌کنیم.
بذرکار با بیان اینکه درحال حاضر 170 پروژه در بخش‌های مختلف اعم از جنگل و بیابان و آبخیزداری با اعتباری معادل 34میلیارد تومان از محل استانی و ملی در دست اقدام است افزود: اعتبارات استانی ما نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش اعتبار تملک‌دارایی استان افت چشمگیری داشته است.