kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷

هشتمین اتاق تمیز داروهای پروبیوتیک کشور در شیراز راه‌اندازی شد

هشتمین اتاق تمیز داروهای پروبیوتیک کشور با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شیراز راه‌اندازی شد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین بهره‌برداری از این پروژه بیان داشت: این اتاق تمیز، یکی از حوزه‌های فناوری است و می‌تواند مرجع تولید بسیاری از داروها باشد.
سیدبصیر هاشمی افزود:  امیدواریم شاهد تولید انبوه رسیدن محصولات این اتاق تمیز باشیم که آغازی برای انجام کارهای بعدی است.
رئیس مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این آیین، گفت: دستگاه fblc برای تولید و خالص‌سازی پروتئین‌های نوترکیب به عنوان یک دستگاه استراتژیک به کار می‌رود که ساخت آن تاکنون، حدود 80 درصد پیشرفت داشته است.
یونس قاسمی، اظهار کرد: این دستگاه با تکیه بر توانمندی‌های دانشمندان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ساخته می‌شود. رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد محصولات پروبیوتیک و پره‌بیوتیک نیز بیان داشت: این محصولات، شامل قرص، کپسول و قطره است و خط تولید آنها به چرخه خدمت‌رسانی به مردم پیوسته و برای درمان مشکلات گوارشی در کودکان کاربرد دارد.
قاسمی افزود: پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها، در مکمل‌های غذایی و دارویی و در طیف‌های مختلف بیماری استفاده می‌شوند.
 او با اشاره به تولید دو داروی نوترکیب «ال‌آسپارژیناز» و «پگ الاس پارژیناز»  که برای درمان سرطان خون کودکان و داروی «اینترفورون‌ بتا» که برای بیماری ام.اس استفاده می‌شود، گفت: این داروها می‌تواند گامی موثر برای درمان بیماران در آینده با تکیه بر دانش بومی باشد.
اتاق تمیز عبارت است از مکانی بسیار تمیز و مناسب که از نظر قطر ذرات معلق در هوا، گرد و غبار  در حد میکرون و زیرمیکرون، رطوبت، سرما، گرما و فشار مورد کنترل باشد و کار کردن درون این اتاق‌ها شرایط ویژه‌ای از نظر صحبت کردن، راه رفتن، نشستن و کار‌کردن دارد.