kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸

همدستی آمریکا با گروه‌های تروریستی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه(خبر ویژه)

آمریکا همچنان از گروه تروریستی داعش در سوریه حمایت می‌کند و به این ترتیب، صلح و آرامش در این کشور به آمریکا بستگی دارد.


وبسایت گلوبال ریسرچ با انتشار این تحلیل نوشت: واشنگتن همه گروههای تروریستی شناخته شده و گروههای فرعی فعال در سوریه و مناطق دیگر را ایجاد کرده و از آنها حمایت می‌کند. آنها نمی‌توانند بدون حمایت خارجی، تامین سلاح، کمک‌ مالی، آموزشی و کمک‌های دیگر باقی بمانند.
پس از توقف درگیریها در سوریه، یک خودروی بمب‌گذاری  شده در استان حماه منفجر شد و دست کم چهار کشته و چندین مجروح برجای گذاشت. این انفجارشکنندگی آتش‌بس را بلافاصله پس از اجرای آن به  نمایش گذاشت و نشان داد تا زمانی که واشنگتن و متحدانش خواستار جنگ هستند، توقف دشمنی‌ها و ایجاد صلحی پایدار غیرممکن است.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی و اسرائیلی، بدون ذکر نام آنها از توقف خصومت‌ها ابراز نگرانی کرد و نوشت:  این آتش‌بس عواقب ناخواسته‌ای از جمله تحکیم قدرت (اسد) دست کم برای چند سال آینده را به دنبال خواهد داشت.
در همین حال مایکل هایدن رئیس سابق سازمان سیا پیش‌بینی کرده که کشورهای خاورمیانه تجزیه شوند. به گزارش العربیه رئیس سابق سیا گفته است تحولات جاری در خاورمیانه تغییراتی دگرگون‌کننده و بسیار موثر خواهد بود.
هایدن گفت: «آنچه امروز در خاورمیانه اتفاق می‌افتد مانند مرحله پس از جنگ جهانی دوم است.
هایدن از احتمال فروپاشی برخی کشورها و همچنین از بین رفتن مرزهایی که معاهدات «ورسای» و «سایکس پیکو»، آنها را ترسیم کرده‌اند، سخن گفته و افزود: سوریه دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد، عراق نیز همینطور، لبنان انسجام خود را از دست می‌دهد و لیبی که از چند وقت پیش به پایان رسیده است. جنگ با تروریسم فرسایشی خواهد بود.