kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
جابری انصاری:

سیاست عربستان در حمایت از تروریسم از سابقه‌ای چند دهه‌ای برخوردار است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: تشدید تحرکات تروریستی در درون کشور عربستان سعودی بازگشت نتایج سیاست چند دهه‌ای این کشور در زمینه حمایت از تروریسم و افراطی‌گری است.


حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به برگزاری انتخابات پرشور در روز جمعه گفت: امیدواریم که با این انتخابات و در ادامه مسیر جمهوری اسلامی ایران کشور بتواند از اقتدار ایجاد و تثبیت شده در اثر حضور گسترده مردم در انتخابات به نحو احسن هم در سیاست داخلی و هم بویژه در سیاست خارجی استفاده بکند.»
جابری انصاری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های نقض آتش‌بس در سوریه گفت: مهمترین مسأله‌ای که توقف مخاصمات را با مشکل مواجه می‌کند تلاش گروه‌های مختلف تروریستی برای عدم تثبیت ترک مخاصمه و اجرای این توافقات است به دلیل اینکه گروه‌های تروریستی منافع خودشان را در ادامه بحران و تنش و آتش‌افزایی در سوریه تعریف کرده‌اند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کری مبنی بر خروج تعدادی از نیروهای ایرانی از سوریه پس از انعقاد توافق آتش‌بس تصریح کرد: «ایران در سوریه حضور مستشاری نظامی براساس درخواست رسمی دولت قانونی سوریه داشته است.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه این مسئله هیچ ارتباطی با بازیگران خارجی ندارد افزود: «ادامه و میزان این حضور منوط به وضعیت بحران، درخواست دولت قانونی سوریه و تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی در مراجع ملی است.»
جابری انصاری ضمن رد اظهارات مقامات عربستانی مبنی بر دست داشتن ایران در انفجارهای این کشور تاکید کرد: عربستان سعودی یکی از سیاست‌های ثابتش در برابر مجموعه تحولات گسترده داخلی، منطقه و بین‌المللی که احساس می‌کند برآیند آنها به ضرر عربستان سعودی است صادر کردن مشکلات داخلی و انداختن مسئولیت آن به کشورهای دیگر است. انکار مشکلات داخلی و متوجه کردن مسئولیت آنها به کشورهای دیگر تنها  به تشدید و تعمیق بحران‌ها، مسائل و مشکلات داخلی منجر شده و هیچ نتیجه‌ای برای عربستان در پی نخواهد داشت.
وی با اشاره به حمایت‌های چند دهه‌ای عربستان سعودی از تروریسم برای پیشبرد آنچه به منافع ملی‌اش می‌پندارد خاطرنشان کرد: «تشدید تحرکات تروریستی در درون کشور عربستان سعودی بازگشت نتایج این سیاست چند دهه‌ای در زمینه حمایت از تروریسم و افراطی گری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص عدم صدور روادید از جانب عربستان برای هیئت وزارت خارجه ایران که قصد حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده را داشتند، اظهار داشت:‌ «در ابتدای اوایل سال بعدی اجلاس عادی سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار خواهد شد. متاسفانه درخواست روادید برای شرکت هیئت ایرانی برای حضور در نشست مقدماتی کارشناسان در جده پاسخی نداشته و این نقض آشکار تعهدات دولت میزبان است.»
پیگیری پرداخت غرامت
به بازماندگان قربانیان فاجعه منا
جابری انصاری همچنین با اشاره به تداوم پیگیری پرداخت غرامت از جانب عربستان سعودی به بازماندگان قربانیان این فاجعه، خبر‌های منتشر شده مبنی بر اعلام آمادگی سعودی‌ها برای پرداخت این غرامت را نادرست خواند. «آنچه اعلام شده منسوب به رئیس‌ محترم حج زیارت است دقیق است و ایشان نیز اعلام کردند بنده چنین اظهاراتی نداشتم. از اظهارات ایشان سوء برداشت شده و خبر اعلام شده دقیق نیست.»
وی درباره ادعاهای وزیر فرهنگ عربستان مبنی بر اینکه سعودی‌ها تلاش‌های بسیاری در دوران دولت روحانی برای بهبود روابط انجام داده‌اند و اینکه عربستان سعودی مشکلی با ملت ایران ندارد، نیز گفت: «این یک فرافکنی دیگری است. معادله ملت، دولت و نظام معادله‌ای است که درباره برخی از نظام‌های بدوی ماقبل مدرن صدق می‌کند که در آنها هیچگونه پیوندی بین دولت‌ها و ملت‌ها وجود نداشت. ایشان وصف حال خود می‌کردند. در جمهوری اسلامی ایران که نظامی برآمده از یک انقلاب بزرگ و اسلامی است پیوند وسیع و محکمی بین دولت و ملت وجود دارد و دولت نماینده منتخب ملت و سیاست‌ها و خواسته‌های ملت است.»
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه با شایعه خواندن ادعاهای محدودیت اقدامات مستشاری ایران در عراق گفت: «حضور ایران در عراق هم حضور مستشاری و براساس درخواست دولت قانونی عراق است. نحوه حضور و میزان آن تابع نیاز دولت عراق، تحولات میدانی و توافقاتی است که میان دو کشور وجود دارد. این شایعات هیچ تاثیری در زمینه روند طبیعی رو به رشد و تعالی روابط ایران و عراق ندارد.»
ظریف به 6 کشور آسیایی می‌رود
جابری انصاری درباره برنامه وزیر خارجه کشورمان برای سفر به کشورهای آسیایی نیز گفت: سفر جناب آقای دکتر ظریف به شش کشور آسیایی از ١٥ اسفند آغاز خواهد شد.
وی در ادامه جاکارتا، پایتخت اندونزی، را اولین مقصد سفر آسیایی ظریف معرفی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در جاکارتا «در اجلاس فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی که به درخواست فلسطین برگزار می‌شود» حضور خواهد یافت.